h

Openbaar vervoer

11 december 2020

Niemandsland

Foto: SP

Calimero-gedrag is mij niet eigen, maar in dit geval is er voldoende om over te klagen. Sterker nog: om het niet meer te pikken. Sinds het tijdperk van concessieverlening in het openbaar vervoer draait het om kosteneffectiviteit en niet om reisgemak, want kaartjes zijn alleen maar duurder en het aantal lijnen en diensten minder. Een kapitalistische gang van zaken die -zeker gezien de sociale ongelijkheid en onze duurzaamheidsopgave- zeer onwenselijk is en vraagt om een radicaal ander systeem.

Lees verder

Schrap onrealistische Avantis-spoorlijn Definitief

De SP in het Limburgse Provinciebestuur vindt het onnodig om nog energie te steken in de Avantis-spoorlijn

Foto: onbekend / internet
Lees verder
16 januari 2018

SP onderzoekt drukte OV bij scholen in regio Parkstad

Foto: Jean-Philippe Dheure / flickr.com

Vorige week berichtte De Limburger over de enorme drukte op de buslijnen 20 en 21 naar twee middelbare scholen in Heerlen. Bussen zitten stampvol en leerlingen komen te laat op school, doordat ze niet op tijd uit kunnen stappen of niet meer in de bus passen. De SP heeft de kwestie aangekaart in de provincie, die verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer. De SP vraagt zich af of dit probleem niet bij meer scholen in de regio speelt. Daarom is de SP vandaag begonnen met een enquête om dit in kaart te brengen.

Lees verder
17 november 2017

SP bezorgd over toename inzet vrijwilligers in openbaar vervoer

Foto: Jean-Philippe Dheure / flickr.com

De SP heeft er grote zorgen over dat er vanaf 2018 weer meer vrijwilligers worden ingezet in het openbaar vervoer. Het aantal zogenoemde buurtbussen, kleine 8-persoons busjes die gereden worden door vrijwilligers, wordt verder uitgebreid. De buurtbussen zijn echter onderdeel van het reguliere openbaar vervoer. In het openbaar vervoer horen wat de SP betreft betaalde chauffeurs. Door de uitbreiding van het aantal buurtbussen verdwijnen banen en dat is een slechte ontwikkeling.

Lees verder
24 februari 2017

SP wil snel oplossing voor verdwenen buslijn 23

Foto: Jean-Philippe Dheure / flickr.com

Vandaag bespraken Provinciale Staten de eerste ervaringen met de nieuwe OV-concessie met Arriva. Er zijn nogal wat problemen geweest sinds de nieuwe dienstregeling eind vorig jaar van start ging. Op het OV-meldpunt kwamen dankzij een actie van SP Kerkrade meer dan 300 meldingen binnen over de verdwenen buslijn 23 tussen Rimburg en Eygelshoven. Arriva gaf in de media aan eventuele aanpassingen pas in december te doen. Wat de SP betreft duurt dit veel te lang en komt men veel sneller in actie. 

Lees verder
13 september 2016

Idee SP voor opwaardering Maaslijn nu echt op de rails

Foto: Rob Dammers / flickr.com

Provinciale Staten neemt binnenkort een besluit om geld beschikbaar te stellen voor de opwaardering van de Maaslijn. Hiermee kan er op meerdere stukken dubbel spoor worden aangelegd en het traject elektrisch worden gemaakt, waardoor meer treinen kunnen rijden en dus meer passagiers vervoerd kunnen worden. Het is een eerste stap op weg naar het idee wat de SP in 2012 na uitgebreid onderzoek en actie al lanceerde: volledige verdubbeling en elektrificatie van het traject.

Lees verder
12 september 2016

SP: Bezuinigen op veiligheid in OV slechte zaak

Foto: Arriva / regionoordwestfryslan.nl

Vakbond CNV is bezorgd over sociale veiligheid Arriva. Het lijkt er volgens de vakbond op dat veiligheid bij de aanbesteding van het OV alleen maar als kostenpost wordt gezien. De SP vindt samen met de vakbond dat er op veiligheid niet zou mogen worden geconcurreerd en pleit daarom voor de invoering van een veiligheidsstandaard. Fractievoorzitter Bram Schaminée is benieuwd wat het College hier van vindt. 

Lees verder
16 mei 2014

Programma van Eisen Openbaar Vervoer vastgesteld

Op 25 april is tijdens een vergadering van Provinciale Staten het ‘Programma van Eisen’ vastgesteld voor de nieuwe aanbesteding van het openbaar vervoer (OV). Hierin zijn een hele reeks voorwaarden opgenomen voor het OV in Limburg. Het contract met Veolia, de huidige vervoerder, loopt af per december 2016. Om een nieuwe vervoerder tijd te geven om zich voor te bereiden gaat de inschrijving van bedrijven nu al gebeuren. De SP had liever gezien dat de provincie een eigen vervoersbedrijf zou starten. Helaas staan we hierin alleen, ondanks dat we het regelmatig aankaarten.

Lees verder
28 januari 2014

Voorbereidingen nieuwe OV-concessie

De overeenkomst (concessie) van vervoerder Veolia met de provincie Limburg stopt per december 2016. Er wordt momenteel hard gewerkt aan een nieuwe aanbesteding. De afgelopen 10 jaar heeft Veolia, na wat startproblemen, meer mensen kunnen verleiden om gebruik te maken van het openbaar vervoer en is er met beter materieel gereden. Een prima zaak. De nieuwe concessie krijgt een looptijd van 15 jaar. Het gaat daarbij om enorme bedragen, de bijdragen van de provincie en het Rijk zijn zo’n 110 miljoen per jaar, in totaal ongeveer 1,7 miljard euro.

Lees verder
12 september 2013

SP geschrokken van tariefverhogingen Veolia

De SP in Provinciale Staten is flink geschrokken van de kop "Trein wordt duurder voor ouderen" in de Limburgse kranten van woensdag 11 september. Het krantenartikel, maar ook het interview op L1 radio met de heer De Beer, directeur van Veolia, roept meer vragen op dan er beantwoord worden. Aangezien het provinciebestuur voorstellen over tariefverhogingen moet goedkeuren heeft de SP gevraagd om helderheid te verschaffen en om dit voorstel van Veolia in een commissie van Provinciale Staten openbaar te behandelen.

Lees verder

Pagina's

U bent hier