SP Limburg wil snel herstel Sankt Ludwig Vlodrop

1 augustus 2007

SP Limburg wil snel herstel Sankt Ludwig Vlodrop

De afgelopen maanden is er veel te doen geweest rondom klooster Sankt Ludwig in Vlodrop. Het klooster heeft de status van rijksmonument, maar de eigenaar van het gebouw – de Meru – wil het gebouw zo snel mogelijk afbreken. Momenteel ligt het complex er vervallen bij, ramen staan open of zijn kapot en dakpannen zijn afgewaaid of verwijderd. De SP fractie in Provinciale Staten wil dat het complex zo snel mogelijk wordt hersteld.

SP Statenlid Thijs Coppus: ‘Het klooster is een belangrijk rijksmonument. Het is triest om te zien hoe het gebouw langzaam wegrot. Een deel van het klooster is in 2001 illegaal gesloopt, regen en wind hebben hier nu vrij spel. Daarnaast staan veel ramen staan gewoon open en zijn dakpannen afgewaaid. De organisatie van de Maharishi kan dit wel wegwerken met een enorm zeil, maar feit is dat zijn organisatie een rijksmonument moedwillig laat verkrotten.’

Klooster Sankt Ludwig

In haar brief naar Gedeputeerde Staten stelt de SP dat de provincie een regisserende taak heeft als het gaat om het onderhoud en behoud van cultuurhistorisch erfgoed. De partij wil weten hoe het kan dat ondanks de regisserende rol van de provincie, het gebouw wellicht onherstelbaar beschadigd is.
Thijs Coppus: ‘In mei gaf gedeputeerde Lebens aan dat de staat van het kloostercomplex aanleiding kan zijn voor sloop. Hiermee geeft de gedeputeerde in feite aan dat ieder rijksmonument vogelvrij is en dat de het provinciale toezicht heeft gefaald.’

De SP wil dat Sankt Ludwig zo snel mogelijk wordt opgeknapt. De partij vraagt het provinciebestuur om zich actief in te zetten voor behoud van het gebouw en om in gesprek te gaan met de organisatie van de Maharishi, de gemeente Roerdalen en de Rijksdienst voor Monumentenzorg.

Gedeputeerde Lebens vindt sloop Sankt Ludwig 'logisch gevolg'
SP wil behoud klooster Sankt Ludwig