Maastricht Aachen Airport

Geen onderzoek naar sluiting Maastricht Aachen Airport

Er komt geen onderzoek naar de sluiting van luchthaven Maastricht Aachen Airport (MAA). De oppositie in Provinciale Staten probeerde dit via een omweg voor elkaar te krijgen, maar de vier collegepartijen hebben dit geblokkeerd.

„Een democratisch middel wordt de nek omgedraaid”, reageerde initiatiefnemer René van der Valk van de SP. „Zodra er iets besloten wordt wat de grote partijen niet bevalt, wordt de controlecommissie monddood gemaakt”, vond Statenlid Peter Loomans van Partij voor de Dieren.

Handreiking over vliegveld brengt rust niet terug

Met de aankondiging van een onafhankelijk onderzoek meent het provinciebestuur de hoogoplopende discussie over het voortbestaan van Maastricht Aachen Airport te kunnen sussen. IJdele hoop, want het onderzoek komt te laat en sluiting blijft taboe.

De SP, zegt Statenlid René van der Valk, houdt vast aan het plan om via een omweg alsnog een MKBA te eisen, waarin ook sluiting meegenomen wordt. „Want dit is onacceptabel.”

5 april 2019

Vragen gesteld over Luchthaven Maastricht-Aachen

Foto: onbekend / internet

In 2018 steeg het aantal klachten over hinder van vliegtuigen die opstijgen of landen op Maastricht Aachen Airport (MAA) naar ruim 39.000. Dat is een vertienvoudiging ten opzichte van 2016.

20 november 2013

SP wil zorgvuldigheid in dossier vliegveld Maastricht-Aachen

De discussie over het voortbestaan van het technisch failliete Maastricht Aachen Airport (MAA) is weer opgelaaid. De provincie wil het vliegveld overnemen. Provinciale Staten moeten hierover op 7 februari 2014 een besluit nemen. De Statenfractie van de SP wil in deze complexe situatie een zorgvuldige afweging kunnen maken over een mogelijke overname óf zelfs eventuele sluiting van de Limburgse luchthaven Maastricht-Aachen.

25 mei 2013

Behoud banen op Luchthaven Maastricht Aachen Airport

Alle seinen staan op rood voor Luchthaven Maastricht Aachen Airport (MAA). Al jaren kampt de luchthaven met verliezen. Begin mei 2013 bleek dat de in 2002 geprivatiseerde luchthaven in het geheim al ten minste 3,75 miljoen euro steun had gekregen van de provincie om de exploitatieverliezen te dekken, oftewel om de rekeningen te kunnen blijven betalen. De SP sloeg alarm en op initiatief van de SP vond tijdens de Statenvergadering van 17 mei een interpellatiedebat plaats.