Behoud banen op Luchthaven Maastricht Aachen Airport

25 mei 2013

Behoud banen op Luchthaven Maastricht Aachen Airport

Alle seinen staan op rood voor Luchthaven Maastricht Aachen Airport (MAA). Al jaren kampt de luchthaven met verliezen. Begin mei 2013 bleek dat de in 2002 geprivatiseerde luchthaven in het geheim al ten minste 3,75 miljoen euro steun had gekregen van de provincie om de exploitatieverliezen te dekken, oftewel om de rekeningen te kunnen blijven betalen. De SP sloeg alarm en op initiatief van de SP vond tijdens de Statenvergadering van 17 mei een interpellatiedebat plaats.

De SP eiste in het debat opheldering over de geheime steun aan het bedrijf dat in handen is van een Engelse beleggingsmaatschappij. De SP eiste van gedeputeerde Beurskens uitvoerige informatie over de daadwerkelijke (financiële) stand van zaken en het dreigende faillissement. Het college van GS zweeg echter. Fractievoorzitter Daan Prevoo: “De miljoenen euro’s gemeenschapsgeld waarmee het Rijk en de Provincie deze onderneming hebben gesteund dreigen te verdampen. Voor de SP is het behoud van de werkgelegenheid het belangrijkst. Bij MAA werken ten minste 880 mensen. Als deze banen verdwijnen zijn 880 gezinnen de klos. Ander werk is er nauwelijks in de regio. We moeten serieus kijken naar het behoud van deze banen, maar dan wel voor een periode van minstens vijf tot tien jaar.”

Uit bestudering van de jaarrekeningen vanaf 2009-2010 en de meest recent gepubliceerde jaarrekening van MAA blijkt dat de malaise al jaren voortsleept en dat de dagen van deze private luchthaven zijn geteld. Uit alle stukken blijkt immers dat MAA het einde van het jaar zonder verdere staatssteun niet zal redden. Hoezo 'verdere' staatssteun? Uit een brief van de provincie en diverse andere bronnen is gebleken dat de provincie en waarschijnlijk ook het Rijk in het geheim hebben ingestemd met oneigenlijk gebruik van overheidsgeld. Dat was eigenlijk alleen bestemd voor zogenaamde ‘luchtzijdige’ infrastructurele investeringen, dus voor de aanleg van alle infrastructuur die een vliegveld nodig heeft om vluchten te kunnen verzorgen, zoals startbanen, lampen, veiligheidssystemen etc. Om hoeveel geld het gaat en waar het precies voor is gebruikt is vooralsnog onduidelijk.

Al jaren weten bestuurders van de verliezen bij MAA, maar zij hebben bewust nagelaten Provinciale Staten te informeren over de slechte ontwikkelingen en de in het geheim toegezegde steun. “Het college van GS houdt al jaren de schijn hoog dat het allemaal wel goed zou komen. Maar het college heeft niet alleen Provinciale Staten voor de gek gehouden. Het ergst is het voor de 880 mensen die bij MAA werken en nu in onzekerheid leven. Deze mensen rekenden op een solide basis voor hun gezin, simpelweg omdat ze in de waan zijn gelaten een solide baan te hebben”, aldus Daan Prevoo.

De volksvertegenwoordigers in Provinciale Staten worden buiten spel gezet door het verzwijgen van de echte situatie. Hoe legt je financiële steun aan MAA uit aan ondernemers in het Midden- en Kleinbedrijf uit die kampen met omzetverlies en amper kunnen overleven? De bakker, het transportbedrijf, de drukkerij, winkeliers die hun mensen moeten ontslaan of hun deuren moeten sluiten omdat ze géén financiële steun krijgen van de provincie?

Een half jaar geleden verzweeg dit college het miljoenentekort en de liquiditeitsproblemen rondom het WK Wielrennen. Rondom de Floriade heeft de SP ook moeten smeken om juiste informatie en nu maakt het provinciebestuur zich wederom schuldig aan een ernstige schending van de actieve informatieplicht. In de kwestie MAA heeft het college voor zover nu bekend tot tweemaal toe verzuimd Provinciale Staten te informeren over de financiële malaise van de Luchthaven en zodoende alles laten slepen, terwijl het bedrijf zich al jaren in een tollende duikvlucht bevindt!

Maar dit is nog niet alles. Weten we daadwerkelijk om hoeveel geld het gaat? Weten we welke financiële constructies er rondom MAA zijn opgebouwd en welke risico’s we lopen met gemeenschapsgeld? Weten we in hoeverre het Rijk en de Provincie betrokken zijn bij deze, in het geheim door de Staat gesteunde, private onderneming? Weten wij welke financiële risico’s onze samenleving loopt? Is het 1 miljoen, is het 10 miljoen of is het 16 miljoen? Of gaat het om nog hogere bedragen die misbruikt worden om de exploitatietekorten en liquiditeitsproblemen van deze beleggersonderneming te dekken? Weten we wie geprofiteerd heeft van deze transacties, garantstellingen, leningen en toezeggingen? De provincie heeft niet alleen ingestemd met onrechtmatig gebruik van overheidsmiddelen. De provincie is met 16 miljoen ook nog eens de huisbankier van MAA, via een lening voor grondaankopen van het Bedrijven Park Luchthaven Maastricht. Weten wij of de renteaflossingen hierover zijn voldaan? Weten wij of we dit geld überhaupt terug krijgen? Gaat het Rijk of de Provincie haar geld terug vorderen? Is dat überhaupt mogelijk?

De SP stelde tijdens de vergadering op 17 mei voor om een onafhankelijke onderzoekscommissie in te stellen om alle feiten boven tafel te krijgen. Het doel van het onderzoek is om Provinciale Staten op de kortst mogelijke termijn te informeren over de ontstaansgeschiedenis, de financiële constructies, de rol en betrokkenheid van het Rijk en de Provincie, de garantstellingen, leningen, risico’s en de levensvatbaarheid van de luchthaven als zodanig. Daan Prevoo: “Pas dan kunnen wij beoordelen welke rol de provincie kan en wil innemen en kunnen we beoordelen of we deze broodnodige banen kunnen redden. Helaas steunden de meeste partijen het voorstel van de SP voor een onderzoek niet. Zij wachten liever af wat er door het college van GS achter de schermen geregeld kan worden. De rol van Provinciale Staten dreigt daardoor bijzonder klein te worden, terwijl het juist hun taak is om zoveel mogelijk informatie te verkrijgen, zodat zij het beste besluit kunnen nemen over de toekomst van de werknemers van de luchthaven.”