Programma 2015-2019

8. Limburg betaalbaar

“100% sociaal is prima betaalbaar!”

De provincie Limburg is mede door de verkoop van de Essent-aandelen een enorm rijke provincie. Het Essentgeld is bijeen gebracht doordat alle Limburgers jarenlang netjes hun energierekening betaald hebben. Daarom moet dit geld ook besteed worden aan zaken waar we ook allemaal van kunnen profiteren. In de ogen van de SP wordt het geld uitgegeven aan zaken die er toe doen en niet aan prestige of risicovolle projecten zoals het overeind houden van een passagiersluchthaven, sponsoren van topsportevenementen of investeren in attractieparken. De SP gebruikt dit geld om de belangrijkste problemen mee op te lossen! En dat doen we door te investeren in werkgelegenheid, het opvangen van de krimp, onderwijs, betaalbaar wonen, zorg, een leefbare omgeving en goed openbaar vervoer. Daarnaast is de SP van mening dat we moeten blijven investeren in kunst, cultuur, natuur, duurzaamheid, milieu en dat er eindelijk serieus werk wordt gemaakt van de opwekking van energie uit hernieuwbare bronnen!

Belangrijkste inkomstenbron van de provincie zijn de gelden die de provincie van het Rijk ontvangt. Belangrijkste zelfstandige inkomstenbron voor de provincie zijn de opcenten voor de motorrijtuigenbelasting. Gezien de gezonde financiële situatie van de provincie is de SP tegen verhoging van de opcenten (motorrijtuigenbelasting). De door de provincie ontvangen leges worden gebruikt om gemaakte kosten te betalen. Het Essentgeld bedraagt 1,1 miljard euro. Onder het huidige beleid mag 85% alleen gebruikt worden als het evenveel winst oplevert als de Essent-aandelen voor de verkoop. De overige 15% mag maatschappelijk rendabel worden ingezet, maar alleen als er elders in de begroting geen geld te vinden is. In de ogen van de SP kan het inzetten van het Essentgeld ook renderen wanneer het in de toekomst tot minder uitgaven zal leiden of op langere termijn voor inkomsten zorgt. Het Essentgeld is immers door de Limburgse bevolking opgebracht en dient haar ook weer ten goede te komen. Daarom wil de SP dat dit geld ook vaker ingezet gaat worden voor een beter en leefbaarder Limburg. Bij uitgaven dient van begin af aan duidelijk te zijn wat we willen bereiken. Deze doelen moeten zorgvuldig bewaakt worden. Indien duidelijk wordt dat een uitgave niet leidt tot het gewenste doel, dient deze aangepast te worden en in het uiterste geval te worden stopgezet

Onze voorstellen:
  • Inzet van provinciale middelen dient niet enkel economisch- maar ook maatschappelijk rendabel te zijn.
  • De provincie gaat niet op zoek naar een hoog rendement op haar kapitaal door risicovol te gaan beleggen, maar houdt het op staatsobligaties met triple-A status of schatkistbankieren.
  • De provincie investeert in de Limburgse economie als hierdoor banen worden behouden en nieuwe banen worden gecreëerd
  • Zorg en leefbaarheid staan, mede door bezuinigingen, onder druk. De provincie ondersteunt  gemeenten bij het bieden van goede zorg en op peil houden van leefbaarheid via investeringsfondsen
  • De inkomsten uit de opcenten (motorrijtuigenbelasting) worden ingezet voor de verbetering van verkeersveiligheid, openbaar vervoer en de kwaliteit van de lucht.
  • Leges worden tijdelijk verlaagd als dat leidt tot meer werkgelegenheid in onze provincie, zoals de verlaging van de bouwleges om de bouw te stimuleren.
  • De provincie is terughoudend in het aangaan van publiek/private samenwerking waar de kosten vaak voor de gemeenschap zijn en de lusten voor het bedrijfsleven.