Programma 2015-2019

5. Limburg groen

“Ongezonde bio-industrie maakt plaats voor kleinschalige en diervriendelijke streekproductie”

Foto: mvr

Limburg vaart wel bij een mooi en goed onderhouden landschap waarbij de economische belangen van de veeteelt, land- en tuinbouw in evenwicht dienen te zijn met de leefbaarheid op het platteland. De ruimtelijke indeling van grond voor landbouw, natuur en landschap staat dikwijls onder druk door commerciële belangen van intensivering van land- en tuinbouw en veeteelt, zoals megastallen of varkensflats. Het Limburgs landschap vormt niet alleen de basis voor recreatie en toerisme, maar het is ook een belangrijke factor voor de leefbaarheid, een aantrekkelijke woonomgeving en vestigingsfactor van nieuwe bedrijven. De SP maakt duidelijke keuzes als het gaat om veeteelt en duurzame landbouw waarbij factoren als werk en inkomen, natuur en milieu, gezondheid en leefbaarheid van platteland en stad, voorop staan.

Onze voorstellen:
  • De landbouw in Limburg kan kwantitatief, op het gebied van grootschaligheid, de strijd nooit winnen. De agrarische sector heeft kwalitatief toekomst als ze gericht is op duurzame streek- en grondgebonden land- en tuinbouw. Hierbij dienen een sociaal rechtvaardig inkomen voor middelgrote familiebedrijven en een leefbaar platteland voorop te staan. De provincie stimuleert verbreding van activiteiten in de landbouw.
  • De provincie bevordert kwalitatief hoogwaardige en gezonde landbouwproductie door in te zetten op biologische en regionale productie en verwerking waarbij minder vervuiling van lucht, water en bodem plaatsvindt.
Nieuwe vestiging van megastallen wordt niet meer toegestaan en boeren die willen omschakelen naar duurzame landbouw of veeteelt worden door de provincie ondersteund.
  • De provincie beperkt en controleert de stankoverlast in buitengebieden als gevolg van intensieve veehouderij om de leefbaarheid op het platteland te garanderen.
  • De provincie gaat diervriendelijkheid en dierenwelzijn stimuleren door ondersteuning van innovatie op agrarische bedrijven die doelgericht bezig zijn met productiebeheersing en met het beperken van industriële grootschalige productie.
  • Het Provinciaal Omgevingsplan Limburg (POL) dient in alle onderdelen nauwkeurig omschreven te worden en gemeentelijke ruimtelijke plannen dienen nauwkeurig aan het POL getoetst te worden en afgestemd te worden in een regionale visie.
De provincie mag zich niet meer laten gijzelen door commerciële partijen als het gaat om verruiming van afgesproken regels.
  • Overheden dienen zich strikt aan de afspraken in het POL te houden. Zo niet, dan wordt het besproken in Provinciale Staten.
De provincie voert meer controle uit en zorgt voor consequente handhaving en tijdige uitvoering in de openbare ruimte en bij het toepassen van natuurcompensatie.
  • Het Limburgse land is op verschillende plaatsen aangetast en herstel is noodzakelijk, ook in bebouwde gebieden.
De Limburgse natuurgebieden dienen de hoogste graad van bescherming te krijgen en moeten worden uitgebreid waar dat mogelijk is. De provincie streeft naar natuurbeheer zonder jachtgeweer
  • De Ecologische Hoofdstructuur (EHS) tussen Mook en Schinveld wordt voor 2018 volledig gerealiseerd en doorgetrokken tot aan Vaals, waardoor de EHS aansluit bij de ecologisch waardevolle gebieden in het Belgisch-Duitse grensgebied.
  • De Provinciale Ontwikkelingszone Groen (POG) wordt de komende jaren verder versterkt en waar mogelijk uitgebreid. Knelpunten voor natuurontwikkeling, zoals o.a. in het Wormdal, worden versneld aangepakt.
  • De provincie beperkt de overlast van licht en geluid en zoekt naar mogelijkheden voor nieuwe stilte- en donkertegebieden. De provincie bevordert kleinschalige landschapselementen in agrarische gebieden. Ruilverkaveling is alleen toegestaan als hierdoor ook de kwaliteit van het landschap verbetert.
  • Nieuwe bedrijventerreinen op het platteland zijn overbodig. Bestaande vrijkomende (agrarische) bedrijfsgebouwen dienen gerenoveerd of gesaneerd en vergroend te worden.
Afspraken met bedrijven worden nauwkeurig omschreven en dienen nagekomen te worden. Zo wordt de winning van grondstoffen op de Sint-Pietersberg en bij Sibelco beëindigd en worden concrete afspraken gemaakt over herinrichting van deze gebieden.