h
Programma 2015-2019

4. Limburg bereikbaar

 
“Alle plaatsen in Limburg zijn voor iedereen bereikbaar met openbaar vervoer”

Foto: mvr

Limburg staat voor een nieuwe aanbesteding van het openbaar vervoer en gevreesd wordt dat de kwaliteit hierdoor verder verslechterd. De SP vindt goed en betaalbaar openbaar vervoer van groot belang. Goed OV draagt bij aan de mobiliteit van schoolgaande jeugd en ouderen. De prijs van trein- en buskaarten blijft stijgen, terwijl het aantal buslijnen is afgenomen. Goed openbaar vervoer is het beste alternatief voor de auto en vermindert de toename van asfalt. De SP is tegenstander van marktwerking in het openbaar vervoer omdat heel Limburg voor iedereen (!) via het openbaar vervoer bereikbaar moet zijn. De winst voor het vervoersbedrijf mag niet voorop maar de belangen van de reizigers. Verkeersknelpunten moeten worden opgelost. Dat doe je niet door wegen simpelweg te wegen verbreden of overdreven natuur- en geldverslindende plannen als de Buitenring Parkstad erdoor te duwen. De provincie zet in op verbeteringen of het opnieuw in gebruik nemen van verbindingen via bestaand spoor, water en wegen.

Onze voorstellen
  • De provincie zorgt ervoor dat alle plaatsen in Limburg bereikbaar zijn met openbaar vervoer tegen betaalbare tarieven.
  • De kwaliteit van de Limburgse trein- en busstations wordt waar nodig verbeterd.
  • Samen met gemeenten en gebruikers wordt een plan ontwikkeld om regionaal openbaar vervoer te combineren met gemeentelijk doelgroepenvervoer.
  • Om de bereikbaarheid van voorzieningen te vergroten worden, in overleg met alle betrokkenen, de rijtijden in het openbaar vervoer aangepast aan tijden van bedrijven, instellingen en scholen.
  • Nieuwe initiatieven, pilots en experimenten binnen het openbaar vervoer mogen geen verdringing van regulier werk opleveren. Bij openbaar vervoer horen professionele chauffeurs.
  • Openbaar vervoer met omliggende regio’s wordt uitgebreid en het kaartsysteem wordt goed afgestemd voor reizen van en naar België en Duitsland.
  • Intercity-verbindingen tussen de grote steden worden doorgetrokken naar grote steden in onze buurlanden zoals Aken (D), Luik (B), Antwerpen (B) en Düsseldorf (D)  en er wordt gewerkt aan verbetering van aansluitingen tussen openbaar vervoer in grensregio’s.
  • De stoptrein tussen Sittard en Heerlen blijft stoppen op station Hoensbroek.
  • De stoptrein tussen Roermond en Eindhoven krijgt een halte in Haelen.
  • De Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen wordt verdubbeld en geëlektrificeerd en krijgt nieuwe stations: Grubbenvorst, Belfeld en Roermond-Noord.
  • De spoorlijn Weert- Neerpelt (B)- Antwerpen (B) wordt weer in gebruik genomen voor grensoverschrijdend personenvervoer.
  • Een goede bereikbaarheid is de basis voor een gezonde economie. De kansen voor Limburg liggen hier met name in het spoorvervoer. Snelle en frequente verbindingen met Duitsland en België zijn hierbij van belang. Samen met de regio Venlo gaat de provincie zich sterk maken voor een directe spoorverbinding tussen Venlo en de haven van Duisburg.
  • Het rangeren en vervoeren van gevaarlijke stoffen over het spoor moet buiten de bebouwde kom plaatsvinden. De provincie zet zich actief in om dit te bereiken.
  • De provincie gaat zich actief inzetten om gevaarlijke wegtransporten door wijken en dorpen te voorkomen.
  • Limburg heeft een bijzondere interessante ligging wat betreft goederenvervoer over water. De provincie onderzoekt en maakt plannen hoe meer gebruik kan worden gemaakt van de waterverbindingen om het wegennet te ontzien en ook logistieke kansen te benutten.
  • De aanleg van nieuw asfalt wordt beperkt. Alleen knelpunten vragen om een oplossing. Uitgangspunten zijn het terugdringen van autogebruik, het beter benutten van het bestaande wegennet en verbetering van de verkeersveiligheid.
  • De provincie investeert in de verbetering van doorstroming en verkeersveiligheid van provinciale wegen.
  • De verbreding van de A2 wordt niet op kosten van de provincie uitgevoerd. Dit is een taak van de rijksoverheid.
  • Fietsen wordt gestimuleerd. Bij het opknappen van wegen en weggedeelten worden de fietspaden langs provinciale wegen vrijliggend aangelegd. In samenwerking met gemeenten worden er tussen steden en bedrijventerreinen ‘fietssnelwegen’ aangelegd.
  • De kwaliteit van de Limburgse wandelpaden wordt in samenwerking met gemeenten op peil gehouden en –waar nodig- verbeterd.
  • De luchthaven Maastricht Aachen Airport (MAA) dient een duidelijke meerwaarde voor de economie en werkgelegenheid te hebben. Verliesgevend passagiersvervoer van MAA moet niet koste wat kost overeind worden gehouden met gemeenschapsgeld, maar er moet slim worden ingezet op levensvatbaarheid door onderhoud, onderwijs en logistiek te verbinden. Anders is sluiting onvermijdelijk!

U bent hier