SP: Bezuinigen op veiligheid in OV slechte zaak

12 september 2016

SP: Bezuinigen op veiligheid in OV slechte zaak

Foto: Arriva / regionoordwestfryslan.nl

Vakbond CNV is bezorgd over sociale veiligheid Arriva. Het lijkt er volgens de vakbond op dat veiligheid bij de aanbesteding van het OV alleen maar als kostenpost wordt gezien. De SP vindt samen met de vakbond dat er op veiligheid niet zou mogen worden geconcurreerd en pleit daarom voor de invoering van een veiligheidsstandaard. Fractievoorzitter Bram Schaminée is benieuwd wat het College hier van vindt.

Op 8 september verscheen een artikel in de media met als titel ‘CNV bezorgd over sociale veiligheid Arriva’. De strekking van dat artikel is dat vakbond CNV Vakmensen zich grote zorgen maakt over de veiligheid voor reizigers en personeel bij het ingaan van de nieuwe concessieperiode aan het eind van dit jaar. De vakbond stelt verder dat veiligheid in het OV bij aanbestedingen louter als kostenpost wordt beschouwd. Een race naar de bodem ligt op de loer, waardoor de sociale veiligheid in het OV steeds verder onder druk komt te staan.

De SP vindt het een slechte zaak dat er bezuinigd wordt op veiligheid in het OV. Dit is de zoveelste aanwijzing dat marktwerking in het OV leidt tot een slechtere situatie voor reizigers en personeel. De SP wil daarom dat de provincie Limburg en Arriva garanderen dat de veiligheid in het OV niet verder verslechtert.

In vragen die SP-fractievoorzitter Bram Schaminée aan het College stelt wil hij weten welke veiligheidsafspraken vervallen bij het ingaan van de nieuwe concessie met Arriva. CNV Vakmensen pleit voor één veiligheidsstandaard voor vervoersbedrijven. Dat is wat de SP betreft een goed middel om concurrentie op veiligheid tussen vervoersbedrijven te voorkomen. Schaminée wil weten hoe het College tegenover dit idee staat en of het bereid is hierover eventueel het gesprek met de landelijke overheid aan te gaan.