Provincie neemt voorstel SP voor archivering beeld- en geluidsopnamen over

27 november 2008

Provincie neemt voorstel SP voor archivering beeld- en geluidsopnamen over

In verschillende archieven van Limburgse gemeenten en musea liggen belangrijke beeld- en geluidsopnamen die verloren dreigen te gaan. Daarom heeft de SP vorige maand aan Gedeputeerde Staten (GS) gevraagd om snel te inventariseren welke belangrijke beeld- en geluidsopnamen moeten worden behouden en om met een plan te komen om deze opnamen te digitaliseren. Gisteren heeft GS toegezegd om met de voorstellen van de SP aan de slag te gaan.

SP Statenlid Thijs Coppus is blij met de toezegging: “Het is erg mooi dat het provinciebestuur onze voorstellen overneemt en samen met de Limburgse gemeenten en musea gaat inventariseren welke opnamen behouden moeten worden, geld gaat zoeken om deze opnamen te digitaliseren en zich in wil zetten om de digitale archieven voor het brede publiek toegankelijk te maken.”

De afgelopen honderd jaar zijn er tal van belangrijke films en geluidsopnamen gemaakt door amateurfilmers, omroepen, gemeenten en musea. Deze opnamen geven inzicht in het verleden van de provincie en maken hierdoor deel uit van het cultuurhistorisch erfgoed van Limburg.