Veolia-treinen reden 13 keer door rood sein

8 januari 2008

Veolia-treinen reden 13 keer door rood sein

Onlangs werd via de Inspectie van Verkeer en Waterstaat bekend dat treinen van Veolia het afgelopen jaar verschillende keren door een rood sein zijn gereden. Het zoveelste incident sinds Veolia de treindienst op de Maaslijn en de Heuvellandlijn heeft overgenomen. De druppel die voor de SP de emmer deed overlopen, en aanleiding gaf om een brief aan het college van Gedeputeerde Staten te sturen

Aan het college van Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg

Via de voorzitter van Provinciale Staten

Per e mail :staten@prvlimburg.nl

Valkenburg aan de Geul, 03.01.2008

Betreft: Schriftelijke vragen op grond van artikel 38 Reglement van Orde

Geacht college,

Op 5 november 2007 publiceerde de Inspectie van Verkeer en Waterstaat een rapportage cq onderzoekresultaat over het rijgedrag van VEOLIA Transport met reizigers op de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond en de Heuvellandlijn tussen Maastricht en Kerkrade.
In de eersten 5 maanden lijkt het aantal onterechte stoptonend sein passages hoger dan in vergelijkbare periodes op deze baanvakken.

De inspectie heeft een onderzoek ingesteld naar dertien onterecht stoptonend sein passages. Op emplacement Venlo zijn in korte tijd acht seinen ten onrechte gepasseerd.
Volgens de rapportage van de Inspectie van Verkeer en Waterstaat zijn deze dertien onrechtmatige passages een overtreding van de spoorwegenwet.
Het onderzoek heeft zich uitsluitend gericht op het vervoer van reizigers.

Het vervoer van reizigers door VEOLIA is gestart op 10. 12.2006.
Een nieuw bedrijf met nieuwe medewerkers kan een heel enkele keer wel eens in de fout gaan. Gelet op dit onderzoek door de Inspectie van Verkeer en Waterstaat blijkt dat het niet bij wel eens in de fout gaan was gebleven. En ook is het onderzoek alleen tot en met april 2007 gegaan dan blijft toch de vraag open of deze situatie alleen in deze, relatief korte periode heeft plaats gevonden of vinden dergelijke overtredingen nog steeds plaats.

Er zijn al veel klachten over VEOLIA geweest sinds VEOLIA het openbare vervoer in Limburg heeft over genomen.
Gelet op vorenstaande willen wij u de volgende vragen stellen die wij graag schriftelijk beantwoord willen zien.

• Bent u bekend met dit rapport van de Inspectie van Verkeer en Waterstaat?

• Zo ja heeft u naar VEOLIA toe gereageerd en zo ja wat is het resultaat daarvan en zo niet waarom heeft u niet gereageerd?

• Heeft u uitgezocht wat de directe en indirecte oorzaken van de ten onrechte stoptonend sein passages zijn zodat er nieuwe voorvallen te voorkomen zijn?

Welke maatregelen gaat het college nemen als blijkt dat er niet voldoende maatregelen door VEOLIA zijn genomen om deze situatie blijvend te verbeteren?

Met vriendelijke groet

Namens de SP fractie