Statenlid Elke de Vries: “Niks mis met solidaire Sint”

26 november 2007

Statenlid Elke de Vries: “Niks mis met solidaire Sint”

Vrijdag in de commissievergadering ‘fysiek domein’ lanceerde fractievoorzitter Edwin Bus het initiatiefvoorstel voor gratis gebruik van openbaar vervoer. Argumenten daarvoor ten overvloede en de nodige voorbeelden ook. Er zou geen probleem moeten zijn om dit voorstel aan te nemen. Dachten de SP.

Bij monde van CDA-Statenlid Titulaer deden de christen-democraten alsof zij het gratis gebruik van openbare vervoer uit eigen beurs zouden moeten betalen. Er werd zelfs gesuggereerd dat de gemeente Heerlen, waar een succesvol experiment met gratis OV loopt, de SP fractie gebruikt om aan gelden te komen voor hun eigen gratis openbaar vervoer.

Titulaer noemde het een doorzichtige truc van de SP Heerlen door Sinterklaas te willen spelen over de rug van de provincie. Alsof Heerlen de provinciale SP hiervoor nodig heeft en alsof Heerlen niet zelf haar eigen gratis openbaar vervoer zou kunnen organiseren.

Maar een solidaire provinciale Sint spreekt de SP wel aan, zeker als het om zulke belangrijke zaken als openbaar vervoer gaat. Want het geld is er. Op Prinsjesdag bleek dat nota bene het Rijk 50 miljoen euro gereserveerd heeft voor experimenten met gratis gebruik van openbaar vervoer in het land. Maar op de een of andere manier lijkt het erop dat juist het CDA het ‘eigenlijk toch maar niet’ kan verkroppen dat er bepaalde doelgroepen zoals ouderen, mensen met een minimuminkomen, scholieren etc. zicht op vrij vervoer mogen hebben. "En dan zeg ik: Geef ons die solidaire Sint maar.” aldus SP-Statenlid Elke de Vries

Initiatiefvoorstel gratis openbaar vervoer