h

Vervoer gevaarlijke stoffen door Limburg kan en moet veiliger

9 oktober 2007

Vervoer gevaarlijke stoffen door Limburg kan en moet veiliger

Door Limburg vindt vaak grensoverschrijdend vervoer plaats van gevaarlijke stoffen. Uiteraard is dit aan strenge regels gebonden voor ieders veiligheid en het milieu. Hoewel de provincie geen controlerende taak heeft, deze is aan de Inspectie Verkeer en Waterstaat, gaat het te vaak mis om geen actie te ondernemen.

Zoals onlangs met een Poolse vrachtwagen op de A76. De SP wil weten of Gedeputeerde Staten ook vindt dat de regels aangescherpt en vervolgens beter gehandhaafd moeten worden. Met name omdat Limburg door haar ligging veel te maken krijgt met dit soort (buitenlandse) gevaarlijke transporten. Ook wil de SP weten of de provincie bereid is hiertoe in overleg te treden met landelijke en regionale overheden en instellingen.

De brief van de SP aan het college van Gedeputeerde Staten:


Aan het College van Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten
Van de Provincie Limburg
Per e-mail: staten@prvlimburg.nl

Valkenburg, 8 Oktober 2007

Betreft: schriftelijke vragen artikel 38 Reglement van Orde betreffende vervoer van gevaarlijke chemicaliën.

Geacht College,

“ Een Poolse vrachtwagen met een lekkende chemische lading, isopropylamine, een zeer brandbaar product heeft zaterdag avond op de A 76 voor onrust gezorgd. De A 76 moest voor een tijdje worden afgesloten en de chauffeur van de vrachtwagen moest naar het Ziekenhuis met ademhalingsproblemen.” Dit is een citaat uit de krant van vandaag waarbij de nodige vragen bij heel wat mensen opkwamen over hoe het zover heeft kunnen komen.
Gelukkig zijn er geen andere zieken of doden gevallen. Maar het had ook anders kunnen aflopen want dat er weinig oplettend is gehandeld mag duidelijk zijn.

Als het goederenvervoer betreft is het de Inspectie Verkeer en Waterstaat die toe ziet op het veilig vervoer van gevaarlijke stoffen. De Inspectie verricht controles bij afzenders en producenten om ervoor te zorgen dat het vervoer veilig begint.
De afzender is onder meer verantwoordelijk voor een juiste indeling, verpakking etc.
Kennelijk is het naleven of niet naleven van controle op gevaarlijke stoffen in dit geval moeilijker en ook complexer omdat het grensoverschrijdend heeft plaats gevonden waarbij de Inspectie misschien geen mogelijkheden toe heeft en de Provincie aan zich geen taken in heeft.

Welnu, aangezien het transpoort vanuit België richting Duitsland door onze Provincie verliep en dergelijke complexe situaties vaker kunnen voorkomen gelet op de vele grensoverschrijdende buitenlandse vrachtwagens en buitenlandse chauffeurs die via via komen en gaan is het toch een taak van en de Landelijke, Provinciale en Gemeentelijke overheden om gezamenlijk te bezien welke mogelijkheden zijn om dergelijke ongevallen niet meer te laten gebeuren.

GS en PS zijn geïnteresseerd om over de grenzen heen samenwerking op diverse gebieden te realiseren. “Veiligheid over de grenzen heen” zou een thema kunnen zijn waarin de diverse overheden hun verantwoordelijkheid moeten oppakken waarbij dus ook voor GS een taak is weg gelegd.

Gelet op vorenstaande willen wij de volgende vragen aan u stellen die wij graag schriftelijk beantwoord willen zien:

  1. Bent u bereid om met de landelijke experts in Den Haag, op het gebied van “veiligheid over de grenzen heen,” afspraken te maken om tot verbeterde regelgeving wat grensoverschrijdende transporten van gevaarlijke stoffen betreft?
  2. Bent u bereid om met de gemeenten, die langs de routes liggen waar gevaarlijke stoffen vervoerd worden, te overleggen welke taken bij hen liggen om, bij voorbeeld, scherpere verordeningen toe te kunnen passen?

Namens de fractie van de SP

Elke de Vries - Becker

U bent hier