SP: tunnels A73 pas open als àlles in orde is

6 oktober 2007

SP: tunnels A73 pas open als àlles in orde is

De ingebruikname van de A73 tussen Venlo en Roermond loopt mogelijk vier tot vijf maanden vertraging op door het niet op tijd af komen van blussystemen in de tunnels bij Roermond en Swalmen. Vreemd is wel dat er al meer dan een jaar geleden aan de toenmalige minister bekend was gemaakt dat er twijfels waren over of alles op tijd uitgevoerd zou kunnen zijn, en er nu ineens lichte paniek uitbreekt.

Gedeputeerde Driessen wil nu zo snel mogelijk met alle betrokken partijen om tafel gaan zitten om zo snel mogelijk tot een oplossing te komen, en de snelweg op de afgesproken datum van 31 december dit jaar open kan.

De SP is het ermee eens dat er naar deze datum gestreefd wordt vanwege hoog oplopende kosten als de deadline niet gehaald wordt. Maar veiligheid van de weggebruikers in de tunnels mag daaraan nooit ondergeschikt worden. De SP wil dat de tunnels geheel gereed zijn en uitgerust met alle veiligheidssystemen alvorens ze open gaan voor het verkeer.

De brief van de SP aan Gedeputeerde- en Provinciale Staten:

Aan het college van Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg
Via de voorzitter van Provinciale Staten

Per e-mail: staten@prvlimburg.nl

Betreft schriftelijke vragen op grond van artikel 38 van het Reglement van Orde
Voor de vergadering van Provinciale Staten van Limburg

Valkenburg aan de Geul, 05.10.2007

Geacht college,

De ingebruikname van de A73 – Zuid loopt mogelijk vier tot vijf maanden vertraging op door problemen met de brandveiligheidsapperatuur in de tunnels bij Roermond en Swalmen.
Dit stond in het Dagblad de Limburger van 04.10.2007 Blijkbaar heeft het rijk zich van een project met geavanceerd schuimblussyteem terug getrokken vanwege de kosten van dit systeem.
Vreemd is wel dat er al in juli en augustus 2006 aan de toenmalige minister bekend was gemaakt dat er twijfels waren over de haalbaarheid van de plannen van rijkswege in het tunnelveiligheidssysteem en dat er nu opeens lichte paniek uitbreekt over het mogelijk niet op tijd halen van het traject.

Er zijn met het Rijk harde afspraken gemaakt dat de A73 uiterlijk op 31 december 2007 volledig zou zijn opgeleverd. En dat zal mogelijk nu niet lukken.
Door een persbericht werd, op verzoek van gedeputeerde Driessen, de mededeling gedaan dat er binnen een week partijen weer aan tafel zullen gaan zitten om de haalbaarheid hiervan te bespreken en daarover besluiten te nemen. Gedacht wordt aan een basisveiligheidspact in de tunnels.
Als de snelheid van het openen van het traject een risico kan vormen voor de veiligheid van de verkeersdeelnemers wie draagt dan de verantwoordelijkheid?
De problemen met ongevallen in tunnels zijn ruimschoots bekend en dergelijke ongevallen hebben een enorme effect op mensen, materieel en de omgeving.. Wij hebben in de laatste jaren voldoende kennis mogen nemen van de gevolgen daarvan voor de mensen die er direct of indirect erbij waren betrokken. Zoals in de Mont Blanc en de Gotthardtunnel .Het nemen van risico’s is dus echt onaanvaardbaar, zeker bij nieuwe tunnels waarvan nog te weinig in de praktijk aangetoond is dat ze verkeersveilig zijn.

Gelet op vorenstaande willen wij de volgende vragen stellen die wij graag schriftelijk beantwoord willen zien.

1. Bent u bereid om het belang van veiligheid voor mensen zwaarder te laten wegen dan de snelheid waarmee de tunnels gereed komen?
  2. Bent u bereid om het Rijk op zijn verantwoordelijkheid betreffende de veiligheid van de mensen aan te spreken?
  3. Bent u bereid om zich in te zetten dat het betere schuimsysteem alsnog in de tunnels zal worden ingezet alvorens te tunnels geopend worden?
  4. Met vriendelijke groet,

Elke de Vries – Becker fractie SP