Galgenmaal voor de wilde zwijnen

17 oktober 2007

Galgenmaal voor de wilde zwijnen

Enkele tientallen natuurvrienden van verschillende politieke partijen en Faunabescherming demonstreerden zondag in Nationaal Park de Meinweg bij Herkenbosch tegen de jacht op wilde zwijnen. Ze zijn onder meer boos op minister Gerda Verburg, die drukjachten wil toestaan waarbij everzwijnen massaal afgeschoten worden.

De leden van GroenLinks, de SP, de Partij voor de Dieren en Faunabescherming baanden zich een weg door het struikgewas naar een met hekken omgeven bosterrein van DSM. Aan de grens van dit verboden gebied staat een jachthut op een stellage, van waaruit bestuurders van DSM en hun gasten op wilde zwijnen schieten. Ze hebben vanuit de hut zicht op een groot akkerveld. Op het akkerland voor de DSM-hut legden de actievoerders een ‘galgenmaal’van knollen, aardappels, fruit, gebak en groenten neer. Daarmee drukten ze uit hoe dieren naar die plek gelokt worden om vervolgens vanuit de jachthut afgeschoten te worden. Volgens Faunabescherming voeden de hobbyjagers de zwijnen bij, zodat hun aantal explosief groeit. Ook knippen ze gaten in de afrasteringen, zodat veel zwijnen kunnen ontsnappen en schade aanrichten op landbouwgronden of verkeersongevallen veroorzaken. ,,De jacht is een spelletje van de adel en rijke industriëlen’’, zei woordvoerder Har Pluijmakers van Faunabescherming zondag bij de DSM-hut. ,,De jagers veroorzaken zelf alle ellende met de overpopulatie van de varkens, en als er dan problemen ontstaan werpen ze zich op als verlosser en pleiten nu voor drukjachten’’.

Statenlid Margriet van Tulder van GroenLinks wees er in een toespraak tot de demonstranten op, dat blijkens recent onderzoek 88 procent van de Nederlanders tegen de plezierjacht is. Net als Faunabescherming riep ze op de everzwijnen ,,van vogelvrij naar kogelvrij’’ te maken. Statenlid Frank Wassenberg van de Partij voor de Dieren zei in zijn toespraak, dat de jagers de problemen met de overpopulatie zelf veroorzaken. Hij wil dat justitie een strafrechtelijk onderzoek gaat instellen naar dit vermeende wangedrag. SP-statenlid Peter Visser zei dat door toedoen van de hobbyjagers de natuur uit evenwicht raakt. Hij plakte vervolgens de stikker op de DSM-hut met de tekst ,,Van hieruit schieten ze dieren dood”.

SP-Statenlid Peter Visser plakt de sticker op de DSM-hut

Op initiatief van SP Statenlid Peter Visser hebben de fracties van SP, PvdD, GL en D66 een motie ingediend om een gedeputeerde in Limburg verantwoordelijk te maken voor dierenwelzijn van dieren die mede onder beleidsmaatregelen vallen van GS van Limburg. Denk hierbij aan de veeteelt maar ook aan de (druk)jacht. Alle andere partijen hebben deze motie helaas afgeschoten. Men vindt blijkbaar dat de provincie geen verantwoordelijkheid hoeft te dragen voor het welzijn van dieren maar wel naar hartelust mag aanrommelen met dieren.

De SP motie:

Provinciale Staten van Limburg, in vergadering bijeen op 9 november 2007

Overwegende dat:

• Er wetenschappelijke consensus bestaat over het gegeven dat gewervelde dieren
    over de anatomische, fysiologische en neurologische structuren beschikken om
    lichamelijke pijn en ongerief te kunnen ervaren, evenals angst, pijn en stress.
  • Er in Limburg geregeld dieren worden blootgesteld aan mishandelingen, met
    name in de transportwereld en in de intensieve veehouderij.
  • De Limburgse overheid een medeverantwoordelijkheid draagt voor de controle op
    en het voorkomen van dierenleed, waar dat mogelijk is.
  • De Limburgse bevolking duidelijk signalen afgeeft de slechte behandeling van
    dieren in toenemende mate als onaanvaardbaar te zien en niet meer passend in deze
    tijd.

Zijn van mening dat

• In Limburg een gedeputeerde verantwoordelijk moet worden voor dierenwelzijn en
    de taak moet hebben op dit gebied beleid te maken voor zover dat valt onder de
    bevoegdheid van de Limburgse overheid.
  • door deze gedeputeerde in ieder geval actief wordt meegewerkt aan het
    voorkomen dierenleed en dierenmishandeling.
  • GS een voorstel maakt waarin minimumwelzijnsnormen voor dieren binnen de
    provincie worden vastgesteld.
  • dierenwelzijn één van de afwegingscriteria wordt bij het nemen van besluiten
    door het College van GS.

En dragen Gedeputeerde Staten op:

Om zo spoedig mogelijk initiatieven te nemen in deze richting.

En gaan over tot de orde van de dag.

SP-fractie, namens deze
Peter Visser

Partij voor de Dieren-fractie, namens deze
Frank Wassenberg