Driessen wil experiencepark er tóch doorduwen

2 juni 2007

Driessen wil experiencepark er tóch doorduwen

Onlangs bleek dat gedeputeerde Driessen in wil gaan tegen het besluit van de gemeenteraad van Venlo om géén experiencepark aan te leggen bij de stad. De SP vindt dat dit niet kan en vuurde een aantal stevige vragen af op de gedeputeerde.

Voorzitter,

Het afgelopen jaar is in Noord-Limburg stevig gediscussiërd over de mogelijke komst het Experience Park naar de regio Venlo. Op basis van een onderzoek in Gelderland en een flinke portie gezond verstand concludeerden veel ondernemers uit de regio Venlo dat de komst van het Experience Park ingrijpende gevolgen voor de lokale binnensteden en winkelcentra zou hebben.
Uiteindelijk is de gemeenteraad van Venlo gelukkig tot dezelfde conclusie gekomen en werd het idee voor het Experience Park afgevoerd.

Vorige week woensdag heeft gedeputeerde Driessen de gemeenteraad van Venlo teruggefloten. Volgens de gedeputeerde biedt het Experience Park nog steeds kansen voor de regio en moeten gemeente en projectontwikkelaar weer met elkaar in gesprek.
Deze houding bevreemdt onze fractie, de overwegingen om niet in zee te gaan met het Experience Park zijn krachtig en wat onze fractie betreft doorslaggevend.

Daarnaast hebben we het hier over een besluit van de gemeenteraad van Venlo. Dit democratisch gekozen orgaan heeft op basis van cijfers en feiten geconcludeerd dat het Experience Park funest voor de Venlose binnenstad zou zijn.
Wij vragen ons af op basis van welke cijfers en studies gedeputeerde Driessen zich baseert. Hij stapt in ieder geval met het grootste gemak over een raadsbesluit heen en negeert alle signalen van de ondernemers uit de regio Venlo.
Want het gaat hier niet om het realiseren van 'zomaar' en winkelcentrum. Het gaat hier om het deels verleggen van de economische koers van de regio. Versterken we de lokale winkelcentra of kiezen we voor nieuwe winkelcentra buiten de bestaande binnensteden?
Wij vinden dat dit geen en/en verhaal is, maar een of/of verhaal. Het is het een of het ander. Dit blijkt ook uit de eerder genoemde studies.

Gezien de hele gang van zaken hebben wij de volgende vragen aan gedeputeerde Driessen:

• Bent u na het besluit van de gemeente Venlo om geen medewerking te verlenen aan de komst van het Experience Park, in contact getreden met gemeenten in de regio Venlo om deze keuze te bespreken?
  • U heeft aangegeven dat de projectontwikkelaar bereidt is om de plannen aan te passen. Op welke wijze is bent u in gesprek getreden met deze ontwikkelaar?
  • Gedeputeerde Driessen geeft aan dat aan de vraag van de consument moet worden voldaan en dat deze vraag als legetimatie kan worden gezien voor realisatie van het Experience Park. Hoe komt u aan deze informatie? En bent u het met ons eens dat consumenten ook niet gebaat zijn bij lege binnensteden?
  • Op welke wijze zet de provincie zich in voor de komst van het Experience Park naar Noord-Limburg?
  • Bent u het met ons eens dat de eerste prioriteit ligt bij het versterken van de winkelcentra van de steden en dorpen in Noord-Limburg?

Geen experiencepark