Verbied ziekenhuisfusie als de zorg verschraalt

10 januari 2007

Verbied ziekenhuisfusie als de zorg verschraalt

Veel kleine ziekenhuizen zijn de laatste jaren verdwenen, ondanks de weerstand onder de bevolking. De SP wil fusies een halt toe kunnen roepen. In een opinie die 10 januari verscheen in dagblad De Limburger geven SP-Tweede Kamerleden Agnes Kant, Henk van Gerven en Rosita van Gijlswijk aan dat een ziekenhuisfusie verboden moet worden wanneer dit de zorg in de regio verschraalt.

Nog altijd verdwijnen vestigingen van kleine ziekenhuizen omdat ze opgaan in grote geconcentreerde zorgorganisaties. Met de nieuwe Wet Toelating Zorginstellingen (WTZi) moest de politiek de ongewenste schaalvergroting kunnen remmen. De SP-ers geven aan dat de wet onvoldoende werkt en aanscherping noodzakelijk is. Verschraling van het zorgaanbod in de regio en verminderde bereikbaarheid moeten als argumenten in de wet worden opgenomen om fusies een halt toe te kunnen roepen.

De politiek dient volgens de SP pal te staan voor het behoud van het ziekenhuis om de hoek. De bereikbaarheid en spreiding van ziekenhuizen moet niet aan de zorgverzekeraars overlaten worden.

Opinie: Verbied ziekenhuisfusie als de zorg verschraalt