GS neemt initiatief SP ziektekosten pleegzorg over

30 september 2006

GS neemt initiatief SP ziektekosten pleegzorg over

Tot 1 januari 2006 waren de meeste pleegkinderen verzekerd via een polis van de VGZ. Sinds de invoering van het nieuwe zorgstelsel op 1 januari 2006 blijkt dat een jeugdigen die niet via ouders of pleegouders worden verzekerd door het BJZ Limburg alleen een basisverzekering wordt aangeboden.

Reden hiervoor is dat de MO-groep heeft besloten geen aanvullende verzekering af te sluiten gelet de hiermee samenhangende kosten (circa € 100,- per jaar per jeugdige).

Daarnaast bleek dat pleegkinderen (in het kader van een gezinsvoogdijmaatregel) in een aantal gevallen geen gebruik kunnen maken van bepaalde medische zorg omdat ouders door het gegeven dat er geen aanvullende verzekering is de hiermee samenhangende kosten niet kunnen betalen. Wanneer er van deze maatregel geen sprake zou zijn zou hetzelfde in een aantal gevallen gelden.

Na schriftelijke vragen van de SP fractie heeft GS toegezegd de extra ziektekosten te willen vergoeden. Felix van Ballegooij: "Gelukkig zag GS de ernst van de problematiek in en is er snel ruimte gemaakt voor de aanvullende ziektekosten. Het natuurlijk van de gekke dat je als pleegouder moet opdraaien voor de torenhoge ziektekostenrekening van hun pleegkind."

SP wil noodfonds voor extra pleegkinderkosten