'Boek A74 nog lang niet dicht'
'Boek A74 nog lang niet dicht'
Maandag tekende demissionair minister Eurlings het tracébesluit voor de A74. De Venlose SP-raadsleden Alexander Vervoort en Ton Heerschop zijn kritisch.
Met de Floriade als breekijzer zijn de geesten rijp gemaakt voor een snelweg die normaliter nooit aangelegd had mogen worden. De weg moet voor april 2012 klaar zijn wat onmogelijk lijkt als de weg dan ook voorzien moet zijn van alle beschermende maatregelen.
De Milieuminister zei vorig jaar al dat achteraf pas bekeken zal worden of en welke maatregelen eventueel genomen kunnen worden.
De Verkeersminister zei maandag dat er „extra maatregelen in de zak zitten”, maar vertelt niet of die ook ooit uit die zak komen. In april 2012 ligt er dus asfalt dat pas vele jaren later echt af zal zijn, als men daar nog geld voor uit trekt. De Verkeersminister riep bij de champagnebubbels dat hij „een rechtsgang positief tegemoet ziet”. Dat is een krasse uitspraak wetende dat de A74 sinds de eerste notitie in 1985 niet voldoet aan de gestelde Nederlandse en Europese normen en eisen, men steeds verkeerde cijfers hanteert en deze ook nog eens gemanipuleerd worden (doorlopend andere verkeerscijfers), men keer op keer terug moest naar de tekentafel en er zelfs twee wetten voor veranderd moesten worden. Er wordt gedaan of het nu gekozen tracé slechts een onbeduidend stukje weg is. Maar de A74 zoals die juridisch staat geformuleerd loopt van de Duitse grens tot aan knooppunt Zaarderheiken, over de BAB61 en A73, en heeft dus een lengte van minimaal 6 kilometer. De A74 is vervlochten met deze wegen en zodoende komt er op beide wegen extra druk te staan waardoor dit als één onderdeel juridisch bekeken gaat worden bij de Raad van State.
Of tovert de minister een nieuwe truc uit de hoge hoed?
Deze snelweg is een transportband vooral voor vrachtverkeer tussen Rijnmond- en Ruhrgebied. De A74 zou een impuls voor de economie van het internationale vrachtvervoer kunnen zijn als de weg filevrij blijft. Voor Venlo zelf zal de A74 vooral viezigheid en smog opleveren.
Ook is het een onderschatting dat de A74 verkeer zal wegnemen dat anders in Roermond of nog later de grens over gaat. Zolang alleen Duitsland tol op de snelwegen heft, gaan vervoerders op het allerlaatste moment de grens over om tol te ontlopen. En die Duitsers die via de A74 de Floriade gaan bezoeken?
Die waren vast ook zonder de A74 naar Venlo gekomen. In milieueffectrapportages en andere officiële rapporten staat dat voor de A74 waardevol natuurgebied opgeofferd wordt, ze de wijk Op de Heide afsnijdt, en ruim 5500 mensen langs het tracé in Venlo-zuid, Tegelen, (Hout)Blerick en Boekend opzadelt met extra hoge concentraties van het dodelijke fijnstof en slechtere luchtkwaliteit. Rijkswaterstaat stelt nog altijd dat ‘de A74 niet voldoet aan de normen voor luchtkwaliteit’.
Torenhoge geluidsschermen dempen misschien het verkeersgeraas maar niet de luchtvervuiling.
Dit alles deert de bestuurders blijkbaar niet meer. De wethouder mag blijven uitleggen waarom de A74 ‘veilig is en meer leefbaarheid betekent’. De weg brengt juist extra zwaar verkeer, sluipverkeer en zorgt voor files richting bebouwde kom. Het tracébesluit mag dan getekend zijn, maar daarmee is het boek A74 nog lang niet dicht.
- Zie ook:
- Opinie