Hoe staat het nu met Nature Wonder World?

26 januari 2017

Hoe staat het nu met Nature Wonder World?

Foto: screaming_monkey / flickr.com

De SP wil duidelijkheid van het provinciebestuur over de plannen voor Nature Wonder World (NWW). Al maanden probeert de fractie van de SP meer informatie boven tafel te krijgen over de plannen. De studie naar de haalbaarheid van NWW is in de zomer van 2016 afgerond, maar de uitkomsten ervan blijven vooralsnog geheim. Op 19 januari 2017 zou er eindelijk meer duidelijkheid komen met een informatiesessie over de plannen. Maar die sessie is tot nader order uitgesteld.

De SP wil van het provinciebestuur weten hoe de plannen voor NWW er nu precies voor staan en wanneer een eventuele provinciale betrokkenheid besproken wordt. De plannen lijken afgerond en het lijkt erop dat er nu uitsluitend nog gewacht wordt op financiers. Initiatiefnemer Gelissen geeft aan dat hij de overheid ook nodig heeft, maar dat het tijd kost om die mee te krijgen. Daarom wil de SP weten of er al een verzoek voor financiering bij de provincie is neergelegd en voor welk bedrag om steun is gevraagd.

De SP vindt dat Provinciale Staten snel duidelijkheid moeten krijgen over de status van de plannen. Fractievoorzitter Bram Schaminée: “De provincie heeft meebetaald aan de haalbaarheidsstudie, dus we vinden het niet meer dan normaal dat we inzicht krijgen in de uitkomsten ervan. Die liggen nu al een half jaar klaar, maar blijven vooralsnog geheim. Het lijkt erop dat de financiering nog niet rond is en er daarom extra tijd nodig is. Uitstel in deze fase betekent echter vaak afstel. Als de plannen onhaalbaar zijn, dan moet de provincie niet langer treuzelen en laten weten dat er geen rol is weggelegd voor de provincie in Nature Wonder World.”