CDA en SP verbaasd over mogelijke Chinese overname Attero

19 juli 2016

CDA en SP verbaasd over mogelijke Chinese overname Attero

Foto: Todd Lappin / flickr.com

De Limburgse Statenfracties van CDA en SP hebben verbaasd gereageerd op het bericht dat Chinese partijen afvalverwerker Attero, het voormalige Essent Milieu, voor ongeveer 1 miljard euro zouden willen overnemen. Zij vrezen dat, indien deze berichtgeving klopt, de Limburgse schatkist miljoenen euro’s is misgelopen. Namens CDA en SP hebben de fractievoorzitters Hubert Mackus en Bram Schaminée schriftelijke vragen hierover aan het College van Gedeputeerde Staten gesteld.

De Provincie Limburg is, samen met vijf andere provincies en 116 gemeenten, oud-eigenaar van Attero en heeft het bedrijf in 2013 voor 170 miljoen euro verkocht aan investeringsmaatschappij Waterland. Wanneer Attero nu, drie jaar later, voor ongeveer 1 miljard euro weer van eigenaar zou wisselen, doet dat vermoeden dat er destijds een slechte deal is gemaakt en dat onze provincie miljoenen euro’s aan inkomsten is misgelopen. Extra wrang is dat de huidige eigenaar binnen anderhalf jaar al 183 miljoen euro aan dividend heeft uitgekeerd.

Het is bizar dat Attero na amper drie jaar met een verkoopprijsverschil van mogelijk honderden miljoenen euro’s wordt verkocht. Bovendien leidt een nieuwe eigenaar tot veel onzekerheid bij de werknemers van Attero en bij de gemeenten die hun afval via Attero verwerken. CDA en SP willen onder andere weten wat een mogelijke verkoop voor gevolgen heeft op het gebied van handhaving, milieu en financiën.