Eindelijk duidelijkheid N280 Leudal

5 februari 2016

Eindelijk duidelijkheid N280 Leudal

In Provinciale Staten is er eindelijk duidelijkheid gekomen over het N280-traject Weert-Leudal. Twee jaar geleden werd al een weloverwogen keuze gemaakt voor het traject bij Baexem. Door weinig constructief optreden van het College van B&W in de gemeente Leudal heeft de zaak stilgelegen. Daarmee bleven veel van hun inwoners in onzekerheid. Met name voor hen is het goed dat er nu eindelijk duidelijkheid is geschapen.

Twee jaar geleden werd in Provinciale Staten besloten over hoe de nieuwe N280 aangepakt zou worden. Het belangrijkste twistpunt was de tracékeuze bij Baexem. Het was een keuze tussen een traject langs het dorp of een randweg om het dorp. Na alles gedegen met alle belanghebbenden te hebben overwogen werd keuze gemaakt voor het traject vlak langs Baexem. Daarmee voldoet de aanpak aan de vooraf gestelde eisen: de knelpunten op de bestaande weg oplossen en het verbeteren van de doorstroming en verkeersveiligheid.

Hiermee kon de provincie verder gaan met het voorbereiden van de milieueffectrapportage en het provinciaal inpassingsplan. Over het laatste zou in najaar het van 2014 worden besloten.

Inmiddels is het al 2016 en is er nog niets gebeurd. De afgelopen jaren is door een kleine groep het al genomen besluit aangevochten. De gevechten over de tracékeuze bij Baexem hebben een hoop onzekerheid, onduidelijkheid en nu al twee jaar vertraging opgeleverd. In het najaar van 2015 leek het er zelfs op dat de provincie de keuze ging heroverwegen. Dit heeft de SP samen met andere partijen tegen kunnen houden.

We hebben de laatste tijd veel brieven en mails ontvangen van aanwonenden. Het zijn de verhalen als gevolg van twee jaar gekonkel en gekrakeel over een genomen besluit. Daarin is de schreeuw om duidelijkheid en het afnemende vertrouwen in de politiek af te lezen. Duidelijkheid is er nu eindelijk, het vertrouwen terugwinnen zal nog meer tijd gaan kosten.