Acuut ingrijpen bij uitbuiting buitenlandse arbeiders A2-tunnel

5 oktober 2013

Acuut ingrijpen bij uitbuiting buitenlandse arbeiders A2-tunnel

De Statenfractie van de SP heeft een brandbrief gestuurd aan het provinciebestuur over de mogelijke uitbuiting van werknemers bij de bouw van de A2-tunnel in Maastricht. Volgens onderzoek van Dagblad De Limburger worden bij het project veel buitenlandse arbeiders ingezet via buitenlandse uitzendbureaus. Die bureaus houden volgens het onderzoek van de krant forse bedragen in op het loon van de arbeiders voor huisvesting en transport en maken daarmee flinke winst over de rug van deze arbeiders. De bedragen lopen op tot over de 900 euro per maand.

De SP eist in de brandbrief dat de provincie onmiddellijk ingrijpt, onderzoek doet en maatregelen neemt als blijkt dat werknemers van het ondertunnelingsproject worden uitgebuit. De provincie is mede-opdrachtgever van het project en is dus ook mede verantwoordelijk. Daarnaast wil de SP dat ook de rol van de gemeente Maastricht en de woningcorporatie wordt onderzocht. De aangrenzende sloopwoningen worden immers gebruikt voor de huisvesting van de buitenlandse bouwvakkers.

Fractievoorzitter Daan Prevoo: “Het is onacceptabel in Nederland dat arbeiders worden uitgebuit. Door de opzettelijke werving van bouwvakkers uit het buitenland die ook nog eens flink onderbetaald krijgen kan nauwelijks sprake zijn van de beoogde zogenaamde Social Return in de vorm van het creëren van banen in de bouw. Door deze werkwijze worden werkloze bouwvakkers niet aan een baan geholpen en zitten vele van hen werkloos thuis. De provincie moet de aannemers ter verantwoording roepen en misstanden acuut beëindigen. Alle werknemers van de A2-tunnel moeten fatsoenlijk en conform de Nederlandse CAO betaald worden.”