Schrappen verloskundige zorg Orbis onacceptabel

1 juli 2013

Schrappen verloskundige zorg Orbis onacceptabel

De Limburgse Statenfractie van de SP is fel gekant tegen de sluiting van de 24-uurs verloskundige zorg in het Orbis-ziekenhuis. De aangekondigde sluiting is een onacceptabele verschraling van het zorgaanbod in de Westelijke Mijnstreek en zal leiden tot onnodige gevaarlijke situaties voor moeders en kinderen.

De provincie moet onmiddellijk onderzoeken of bij het besluit de verloskundige zorg te centraliseren voldaan is aan de randvoorwaarden van kwaliteit en verbetering van beschikbaarheid. Ook moet worden onderzocht of het besluit genomen is in overleg met zorgverleners en cliënten- en ondernemingsraden. Deze voorwaarden stelden Gedeputeerde Staten in mei 2012, in beantwoording op schriftelijke vragen van de SP. De SP wil dat de provincie woord houdt en er bij de bestuurders van Orbis en Atrium op aan dringt af te zien van sluiting van de afdeling verloskunde in Sittard-Geleen, indien niet aan voorwaarden van kwaliteit en draagvlak is voldaan.

SP Statenlid Marleen van Rijnsbergen: "De centralisatie van de 24-uurs verloskundige zorg en de daarmee gepaard gaande grotere reisafstand, is zeer onverstandig en gaat tot onnodige gevaarlijke situaties leiden. De bereikbaarheid van de geboortezorg wordt aangetast vanwege de financiële belangen van ziekenhuisbestuurders en zorgverzekeraars. Bij een fusie van verloskundige zorg zouden niet de financiële belangen, maar de belangen van moeders en kinderen voorop moeten staan!"

De SP heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten.