SP: geen woningen Oost-Europese werknemers bij werkgevers

8 augustus 2012

SP: geen woningen Oost-Europese werknemers bij werkgevers

De SP wil dat de provincie Limburg het voor werkgevers onmogelijk maakt om Oost-Europese werknemers op het terrein van het bedrijf te huisvesten. Directe aanleiding is inval van justitie van justitie bij de Noord-Limburgse champignonkwekerij Prime Champ. Het bedrijf wordt verdacht van uitbuiting van Poolse werknemers.

“Doordat werkgevers hun werknemers op het bedrijfsterrein kunnen huisvesten, komen veel buitenlandse werknemers amper in contact met de Nederlandse samenleving, hierdoor kunnen misstanden zoals uitbuiting lang voortwoekeren. Dit is slecht voor de integratie, zorgt voor moderne slavernij en oneerlijke concurrentie.” Aldus SP Statenlid Thijs Coppus.

De SP wil dat de provincie snel met een verbod komt voor het huisvesten van arbeiders op het terrein van de werkgever. “We moeten niet de fout maken die veertig jaar geleden is gemaakt toen de eerste gastarbeiders ver weg van de samenleving werden gehuisvest. Hierdoor spraken mensen de taal niet en integreerden ze nooit in onze samenleving.” Daarnaast wil de partij dat de provincie met gemeenten, woningcorporaties en bedrijven om tafel gaat zitten om een plan te maken voor de huisvesting en integratie van de Oost-Europese werknemers in Limburg.