SP vragen over provinciale steun megastal

9 juli 2012

SP vragen over provinciale steun megastal

De SP wil opheldering van het provinciebestuur over financiële steun aan het Nieuw Gemengd Bedrijf in Grubbenvorst. Wakker Dier en Nieuwsuur melden dat de provincie Limburg de initiatiefnemers ruim 1 miljoen euro heeft betaald. De plannen zijn omstreden en terwijl de procedures nog doorlopen moesten worden, heeft het provinciebestuur al geld in het bedrijf is gestoken.

“Nog voordat er ook maar een spade in de grond is gestoken blijkt de provincie Limburg dit bedrijf voor ruim 1 miljoen euro te hebben gesponsord. De SP vindt dit een kwalijke zaak omdat er ten tijde van de subsidieverlening nog onderzoeken moesten worden uitgevoerd en procedures doorlopen moesten worden. Naar buiten toe deed de overheid alsof er een zorgvuldige afweging moest worden gemaakt, terwijl aan de achterkant al miljoenen naar de initiatiefnemers gingen.” Aldus SP Statenlid Thijs Coppus.

De SP wil van Gedeputeerde Staten weten waarom de provincie al voortijdig de portemonnee heeft getrokken of er soortgelijke gevallen zijn. Lees hier de vragen.