Snel noodfonds jeugdzorg

23 juni 2012

Snel noodfonds jeugdzorg

In 2010 besloot het kabinet Rutte om flink te gaan bezuinigen op de Limburgse jeugdzorg. Jaarlijks wordt er zeven miljoen euro op de jeugdzorg in Limburg bezuinigd. Het voormalige provinciebestuur van CDA, PVV en VVD weigerde om deze bezuiniging te compenseren, ook niet toen bleek dat de wachtlijsten toenamen.

Gisteren werd in Provinciale Staten het jaarverslag van het provinciebestuur van 2011 besproken. In dit jaarverslag staat letterlijk dat door de landelijke bezuinigingen de problemen in de jeugdzorg zijn toegenomen. Terwijl de provincie Limburg meer dan een miljard euro op de bank heeft staan en wel geld heeft voor bijvoorbeeld een toren op het Floriadeterrein, was er het afgelopen jaar geen extra geld voor kwetsbare kinderen in Limburg.

Gedeputeerde Krebber (PVV) zat er ook duidelijk mee. Hij gaf aan dat hij het afgelopen jaar alles heeft geprobeerd om extra geld te krijgen voor de kinderen in de jeugdzorg, maar dat hij zich aan de afspraken van de coalitie moest houden.

Samen met de PvdA heeft de SP zich altijd verzet tegen de bezuinigingen op de meest kwetsbare kinderen. We dienden samen moties in en vroegen debatten aan. Om de problemen in de jeudgzorg aan te pakken is geld nodig. Daarom diende de SP gisteren een motie in om snel geld vrij te maken om de wachtlijsten in de jeugdzorg weg te werken, een soort noodfonds dus. Een half jaar geleden hadden we deze motie ook al met de PvdA ingediend.

Ondanks dat de PvdA had meegeschreven aan de motie en het afgelopen jaar samen met de SP had geknokt voor meer geld voor de jeugdzorg, stemde de PvdA tegen de motie. Volgens de partij “los je niet alle problemen met geld op.” Precies hetzelfde argument dat VVD, CDA en PVV gebruikten en waar we samen met de PvdA altijd zo’n hekel aan hadden gehad.

Nog voordat de nieuwe coalitie is geïnstalleerd levert de PvdA haar kroonjuwelen in. Het lijkt er op dat de kinderen in de jeugdzorg, ondanks de wisseling van de wacht, geen zicht hebben op een snelle oplossing van de problemen. De PvdA gaat verder waar de PVV is gebleven: de problemen vooruitschuiven zonder oog voor de realiteit.