Voorstel SP: cultuursubsidie niet alleen voor volkscultuur

9 maart 2012

Voorstel SP: cultuursubsidie niet alleen voor volkscultuur

Deze week werd duidelijk dat de provincie 5 miljoen euro gaat investeren in harmonieën, fanfares, schutterijen en zangkoren. Met dit geld kunnen onder meer uniformen en instrumenten worden gekocht. De SP is kritisch over deze plannen en vindt dat het geld ook aan bijvoorbeeld popmuziek moet worden besteed.

Let wel, de provincie wil enkel de traditionele en historische cultuur een impuls geven. Dit met miljoenen euro’s voor de aanschaf van uniformen en instrumenten en het werven van nieuwe leden in een poging om de ‘krimpverenigingen’ in leven te houden. Hier is volgens de SP niets mis mee! Althans als je de andere stromingen in de cultuursector ook gelijk zou behandelen. Want waar blijven de extra investeringen voor bijvoorbeeld literatuur en poëzie, theater, popmuziek, beeldende kunst, jazz en vernieuwende cultuurstromingen? Volgens de SP zou provinciaal geld ingezet moeten worden om de basisvoorzieningen in stand te houden zoals muziekscholen, bibliotheken, productiehuizen, kleine musea en een gevarieerd en laagdrempelige festivalaanbod.

Door de enorme bezuinigingen die gemeenten en het Rijk de cultuursector opleggen vindt een enorme kaalslag plaats. Tal van voorzieningen op wijkniveau verdwijnen. Het zal tientallen jaren duren wil je die ooit weer tot het huidige niveau brengen. Wat de SP ook verbaasd is dat de provincie hoog inzet op het aantrekken van zogenaamde kenniswerkers en het ontwikkelen van hoogwaardige industrie. Dit zijn vooral bedrijven voor hoger opgeleiden, terwijl de gewone arbeider of mensen met een middelbare opleiding moeten knokken voor een baan. Wat de SP betreft moet met beide rekening worden gehouden. Gelijke kansen voor iedereen! Naast voldoende (volks)cultuur is hoogwaardige cultuur een belangrijke vestigingsfactor voor bedrijven en hoger opgeleiden. Helaas wordt hier op cultureel gebied niet in geïnvesteerd.

In een artikel in Trouw van woensdag 6 maart, met de veelzeggende titel 'Geen bibliotheek, wel volkscultuur', wordt ingegaan op de vraag of Limburgse fanfares en schutterijen deze extra miljoenen eigenlijk wel nodig hebben. Natuurlijk zijn deze verenigingen blij met de toegezegde extra subsidie, maar is de nood niet veel hoger bij bibliotheken, muziekscholen en productiehuizen? Juist daar zijn de afgelopen tijd immers grote klappen gevallen, daar is de kaalslag al begonnen! Het is op zijn zachtst gezegd vreemd dat de coalitiepartijen enerzijds extra geld beschikbaar stellen voor datgene wat volgens hen tot de volkscultuur behoort, maar anderzijds geen cent over hebben voor de rest van de cultuursector.