SP: geen provinciale steun aan bedrijven die Polen uitbuiten

9 februari 2012

SP: geen provinciale steun aan bedrijven die Polen uitbuiten

De Statenfractie van de SP wil dat de provincie niet meer samenwerkt met bedrijven die arbeidsmigranten slecht huisvesten, uitbuiten of niet volgens de Nederlandse CAO betalen. Daarnaast vraagt de SP het provinciebestuur om het voortouw te nemen bij de bouw van goede huisvesting voor buitenlandse werknemers in Limburg.

SP Statenlid Math Voncken: “Afgelopen tijd is er veel terechte ophef geweest over Oost-Europese werknemers die worden onderbetaald, te werk worden gesteld onder schimmige CAO constructies en door deze oneerlijke concurrentie Nederlandse werknemers verdringen. De SP vindt dat de provincie alleen samen moet werken met bedrijven die zich aan de Nederlandse CAO houden. Doen bedrijven dit niet dan moeten ze worden uitgesloten van provinciale subsidies en fondsen en moet geen medewerking meer worden verleend aan vergunningen waar de provincie bij betrokken is.”

De SP vindt dat niet de Oost-Europese arbeiders, maar malafide uitzendbureau's en op winst beluste werkgevers de oorzaak zijn van problemen zoals het verdringen van Nederlanders op de arbeidsmarkt. “Deze mensen uit Polen en andere Oost-Europese landen verlaten laten hun gezin achter om hier voor een habbekrats te komen werken. Dit kun je hen niet kwalijk nemen, de werkgevers halen de Oost-Europeanen hier naar toe. Het is aan de politiek om er voor te zorgen dat deze mensen fatsoenlijk worden gehuisvest en volgens de Nederlandse CAO worden betaald.” Aldus Math Voncken.

Lees hier de vragen van de SP (pdf).