NedCar in actie voor werk en gerechtigheid

16 februari 2012

NedCar in actie voor werk en gerechtigheid

Op woensdag 15 februari voerden de medewerkers van Nedcar wederom actie tegen de plannen van Mitsubishi om hun fabriek te sluiten. Ruim 100 -in Born geproduceerde- Mitshubishi’s en 16 touringcars vertrekken in colonne richting Den Haag, uitgezwaaid door sympathisanten vanaf viaducten. De mannen en vrouwen van NedCar gaan op pad om Kabinet en Tweede Kamer op te roepen álles in het werk te stellen om NedCar open te houden! SP-Statenlid Marleen van Rijnsbergen reisde met hen mee naar Den Haag, om niet alleen pal àchter, maar vooral ook tússen de medewerkers van NedCar te staan.

Het personeel van NedCar is strijdbaar. “NedCar kan toch niet zomaar gesloten worden?Volgend jaar ben ik 40 jaar in dienst; het is toch onvoorstelbaar dat ik dat misschien niet meer mee zal maken?” aldus één van hen. Hij heeft gelijk: je kunt je inderdaad niet voorstellen dat deze fabriek, een ‘kroonjuweel van de Nederlandse maakindustrie’, dan wellicht gesloten zal zijn omdat men dit in Japan zo heeft beslist.

Op het Haagse Malieveld wordt het personeel toegesproken door een hele reeks sprekers uit de vakbonden en de politiek. Henk van Rees doet namens de gezamelijke vakbond een duidelijke oproep aan de Tweede Kamer en het Kabinet, die vanavond het debat zullen voeren over NedCar. Hij pleit hierbij onder meer voor overname van de NedCar-fabriek door de Nederlandse overheid totdat er een nieuwe eigenaar is gevonden. Verhagen geeft op zijn beurt aan dat dàt er niet inzit, maar belooft zich tot het uiterste in te zetten voor NedCar. Ook Emile Roemer spreekt het verzamelde personeel toe en roept zijn mede-politici op om als één blok achter NedCar te gaan staan. Roemer: “We moeten het nu niet hebben over politiek gedoe. Het gaat hier niet om 1500 banen die misschien verloren gaan, maar om 1500 gezinnen die in de problemen raken!”