SP maakt geheim jaarverslag Floriade openbaar

10 januari 2012

SP maakt geheim jaarverslag Floriade openbaar

De Statenfractie van de SP heeft het jaarverslag van de Floriade op internet gepubliceerd. De directie van de Floriade heeft het jaarverslag altijd geheim gehouden, de SP is het hier niet mee eens. “Er zit 30 miljoen euro belastinggeld in de Floriade, de inwoners van Limburg hebben er recht op om te weten hoe dit geld wordt besteedt.” Aldus SP Statenlid Thijs Coppus.

Eind december schreef de SP een brief aan de raad van commissarissen van de Floriade. In deze brief riep de partij op tot openheid over de salarissen van de directie van de Floriade en het openbaar maken van het jaarverslag. Thijs Coppus: “Onze oproep bleef onbeantwoord. Blijkbaar hebben de mensen die moeten waken over ons gemeenschapsgeld geen behoefte aan pottenkijkers en openheid. Inmiddels hebben wij de jaarrekening weten te bemachtigen, daarom doen wij wat de toezichthouders van de Floriade niet willen doen en maken wij de jaarstukken openbaar.”

De SP hoopt dat het openbaar maken van de jaarstukken van de Floriade leidt tot een discussie over de manier waarop door de overheid betaalde organisaties omgaan met gemeenschapsgeld. “Per Limburger wordt er bijna 30 euro uitgegeven aan de Floriade. Blijkbaar kan een dikbetaalde directie zomaar even bepalen dat hun uitgaven geheim moeten blijven. Als we dit toestaan zou dit de doodsteek zijn voor de democratie in de gemeenten en provincie.” Aldus Thijs Coppus.

Download hier het verslag.