SP presenteert plan voor kleinere stallen

10 december 2011

SP presenteert plan voor kleinere stallen

De Statenfractie van de SP heeft een initiatiefvoorstel geschreven om de bouw van nieuwe megastallen in Limburg te verbieden. De partij wil een verbod op de bouw van stallen groter dan anderhalve hectare. Tegelijkertijd wil de SP een provinciaal fonds om kleinere bedrijven te ondersteunen in het investeren het landschap, dierwelzijn, duurzame technieken.

Limburg is een van de weinige provincies waar nog nieuwe megastallen mogen worden gebouwd. Thijs Coppus: “Op dit moment hebben veel boeren slechts twee keuzes: steeds verder groeien met hun bedrijf of stoppen. Dit is slecht voor de boeren, het landschap en de gezondheid van veel mensen. De SP wil de Limburgse boeren een derde keuze geven: investeren in kwaliteit, een mooi landschap en een eerlijk product.”

Uit onderzoek van andere provincies blijkt dat een stal tot anderhalve hectare voldoende ontwikkelingsmogelijkheden biedt voor een gezinsbedrijf of een modaal bedrijf. De SP wil deze bedrijven ondersteunen, daarom is voor deze schaalgrootte gekozen.

Het voorstel zal komend voorjaar in Provinciale Staten worden besproken. “We rekenen op een meerderheid voor ons voorstel. Tijdens de verkiezingscampagne hebben PvdA en PVV zich duidelijk uitgesproken tegen de bouw van nieuwe megastallen. Alleen CDA en VVD zijn duidelijk voorstander, maar deze partijen hebben samen geen meerderheid.” Aldus Coppus.