Behoud conservatorium Maastricht

16 augustus 2011

Behoud conservatorium Maastricht

De Statenfractie van de SP pleit voor het behoud van het Conservatorium Maastricht dat met sluiting wordt bedreigt. De SP roept het college van Gedeputeerde Staten en de andere fracties in Provinciale Staten op zich in te zetten voor het behoud van de belangrijke cultuurvoorzieningen en kunstvakopleidingen in Limburg. De SP roept het college van GS middels schriftelijke vragen op alles hiervoor in het werk te stellen.

Deze week is bekend gemaakt dat in het kader van de aangekondigde cultuurbezuinigingen voor zes van de negen conservatoria opheffing dreigt. Nederland heeft internationaal een hoog aanzien daar waar het gaat om de kwaliteit van het muziekonderwijs en de kwaliteit van de in Nederland opgeleidde professionele musici. Ook voor het Conservatorium Maastricht vormen de bezuinigingen een bedreiging in haar voortbestaan.

Het Conservatorium Maastricht vormt een belangrijke schakel binnen de culturele infrastructuur in Limburg. Conservatorium Maastricht werkt samen met vele instellingen zoals orkesten, operahuizen, festivals, podia, conservatoria in de Euregio, muziekscholen, ensembles en verenigingen in binnen- en buitenland. Conservatorium Maastricht is een belangrijke schakel in de wereld van muziek. Muziek vereist en veroorzaakt communicatie en is daarmee een krachtig cultureel en sociologisch middel. Met name binnen de voor Limburg kenmerkende structuur van harmonieën, fanfares en brassbands is het conservatorium een springplank voor talent en bindmiddel voor zowel traditionele als moderne muziek.

De SP is van mening dat een mogelijke sluiting of inkrimping van het conservatorium in Maastricht door de bezuinigingen een enorm verlies is voor de culturele voorzieningen in Limburg. Niet alleen om de inhoudelijke waarde maar zeker ook omdat hiermee een belangrijke HBO opleiding binnen het kunstvakonderwijs dreigt te verdwijnen waardoor de banen van het onderwijzend personeel op het spel komen te staan en Studenten gedwongen worden elders een opleiding te volgen.

Daarnaast voorziet de SP dat als gevolg van een mogelijke sluiting steeds meer Nederlandse studenten gebruik zullen maken van de opleidingsmogelijkheden elders in het land en in de buurlanden België en Duitsland, waardoor talent voor Limburg verloren gaat. De uitvoering van een goed en adequaat cultuurbeleid behoort tot de kerntaken van de provincie. Tegen de achtergrond van de eerder besproken onevenredige landelijke bezuinigingen in Limburg wil de SP graag weten wat het college van GS gaat doen aan de steeds verder gaande afbraak van de cultuursector in Limburg.