PVV, VVD en CDA kiezen voor afbraak sociale werkvoorziening

25 juni 2011

PVV, VVD en CDA kiezen voor afbraak sociale werkvoorziening

Vrijdag spraken Provinciale Staten over het bestuursakkoord, een overeenkomst tussen rijk, provincies en gemeenten waarin afspraken worden gemaakt over de onderlinge taakverdeling. Belangrijk onderdeel van het bestuursakkoord zijn de bezuinigingen op de sociale werkplaatsen. Het kabinet is van plan om ondanks de lange wachtlijsten in de sociale werkvoorziening, de instroom van mensen te beperken en om gemeenten minder geld te geven voor sociale werkplaatsen.

De SP is fel tegen de bezuinigingen die in het bestuursakkoord staan. “Al treffen de bezuinigingen vooral de gemeenten, dit wil niet zeggen dat wij als provincie hier onze mond over hoeven te houden. Het gaat hier om Limburgers die hun baan verliezen en dat pikken we niet!” Aldus SP Statenlid Thijs Coppus.

De PVV noemde het verzet van de SP tegen het massale ontslag van mensen in de sociale werkvoorziening 'populisme' en 'symboolpolitiek' en ook de VVD vond dat de provincie zich niet moet bemoeien met de mensen in de sociale werkplaatsen.

“De PVV verwijt de SP populisme omdat we opkomen voor de belangen voor de gewone Limburgers. Het is duidelijk dat de Henk en Ingrid van de PVV niet in de sociale werkplaats werken.”