SP: steun aan Nedcar

29 april 2011

SP: steun aan Nedcar

De SP in Provinciale Staten wil dat de provincie Limburg snel in gesprek met Nedcar gaat. De partij heeft het provinciebestuur verzocht om de plannen van Nedcar om bijna 250 medewerkers in de sociale werkvoorziening te detacheren met Nedcar te bespreken en wil dat de provincie serieus na gaat denken over de mogelijkheid om een deel van de aandelen Nedcar over te nemen.

“Het is vreemd dat Nedcar 248 mensen bij de sociale werkplaatsen wil detacheren, terwijl het kabinet de sociale werkvoorziening juist helemaal wil uitkleden.” Aldus SP Statenlid Math Voncken. “De sociale werkvoorziening is een van de grootste werkgevers van Zuid-Limburg. Het is daarom belangrijk dat de provincie er op toeziet dat mensen hun baan behouden en dat Nedcar niet het onmogelijke van de sociale werkvoorziening verlangt.”

Al jaren hangen inkrimping en sluiting van de autofabriek in Born als een zwaard van Damocles boven de hoofden van de werknemers. “Probleem is dat de overheid sinds ze de aandelen Nedcar heeft verkocht, niks meer te zeggen heeft over de fabriek en het lot van de werknemers. De SP wil dat de provincie serieus gaat onderzoeken of een deel van de aandelen kan worden overgenomen van Mitsubishi. De provincie bijvoorbeeld zou een deel van de Essentgelden in de fabriek kunnen investeren.”