SP laakt passieve houding provincie bij AZM

5 januari 2011

SP laakt passieve houding provincie bij AZM

Het Limburgs provinciebestuur is niet van plan om het ziekenhuis in Maastricht (AZM) aan te spreken op het verdwijnen van een tweetal afdelingen. Dit blijkt uit antwoord op vragen van de SP. “Een onbegrijpelijke houding” volgens de SP.

“Gedeputeerde Staten hebben hun mond vol van goede ziekenhuiszorg, maar kijken werkloos toe als belangrijke onderzoeken uit onze provincie verdwijnen. Dit is slecht voor Limburg.” Aldus SP Statenlid Thijs Coppus.

Vorige maand werd duidelijk dat het Maastrichtse ziekenhuis de afdelingen klinische immunologie en interstitiële longziekten wil sluiten. Mogelijk honderden patiënten worden hier de dupe van.

De SP veroordeelde de plannen en vroeg het provinciebestuur om zich uit te spreken tegen de sluiting van de afdelingen en om de samenwerking met het AZM voorlopig op te schorten. Vandaag bleek dat het provinciebestuur dit niet wil doen.

De vragen van de SP over de aantallen patiënten die de dupe worden van het sluiten van de afdelingen en de alternatieven door deze mensen bleven onbeantwoord. “Zoals helaas wel vaker. Ik heb de Commissaris van de Koningin inmiddels verzocht om er op toe te zien dat al onze vragen worden beantwoord.” Aldus Thijs Coppus.