Vragen over situatie ziekenhuis Maastricht

13 december 2010

Vragen over situatie ziekenhuis Maastricht

De SP in Provinciale Staten wil van het provinciebestuur weten of het klopt dat het Academisch Ziekenhuis Maastricht (AZM) een onderzoeksafdeling gaat sluiten. Volgens verschillende berichten is het Maastrichtse ziekenhuis van plan om de afdeling klinische immunologie en interstiële longziekten af te stoten. Het gevolg hiervan zou zijn dat mensen met zeldzame immunologische aandoeningen naar Groningen moeten reizen om daar behandeld te worden.

SP Statenlid Linda Haex: "Ik vind het zorgelijk dat belangrijke onderzoeken en ingrepen bij het AZM dreigen te verdwijnen. De patiënten met zeldzame aandoeningen zijn hiervan de dupe. Tevens heeft dit gevolgen voor de werkgelegenheid en onderzoeksfunctie van het ziekenhuis. Als alle ziekenhuizen in Limburg dure ingrepen zouden afstoten, dan hebben de patiënten een groot probleem."

De SP roept mensen die meer informatie hebben over het verdwijnen van functies en diensten van Limburgse ziekenhuizen zich te melden bij de partij. Dit kan door een mailtje te sturen naar limburg@sp.nl