SP: schaf strippenkaart nog niet af

3 december 2010

SP: schaf strippenkaart nog niet af

De SP in Provinciale Staten wil dat het voornemen om de strippenkaart in Limburg af te schaffen voor onbepaalde tijd wordt uitgesteld. Aanleiding hiervoor zijn de problemen met de ov-chipkaart bij Veolia.

“De SP krijgt veel klachten over kapotte incheckpalen en te hoge rekeningen. In sommige gevallen wordt mensen zelfs geadviseerd om papieren kaartjes te kopen in plaats van gebruik te maken van de chipkaart. Voor dat de strippenkaart wordt afgeschaft, moeten alle problemen met de ov-chipkaart worden opgelost.” Aldus SP Statenlid Thijs Coppus.

Volgens de SP wordt het door de problemen met de chipkaart voor veel mensen onaantrekkelijk om de bus of de trein te nemen. De partij wil van het provinciebestuur weten hoeveel klachten er inmiddels zijn ontvangen en hoe het staat met de afhandeling van deze klachten.

Thijs Coppus: “Er zijn voorbeelden van mensen die niet uit konden checken, waardoor er onterecht geld van hun kaart werd afgeschreven. Deze mensen moeten snel hun geld terug krijgen. De SP wil van het provinciebestuur weten hoe snel dit gaat. Daarnaast willen wij weten op welke manier reizigers worden gecompenseerd die door technische problemen, bijvoorbeeld bij de Heuvellandlijn, om moesten rijden.”