SP: Prorail aansprakelijk voor problemen Heuvellandlijn

9 november 2010

SP: Prorail aansprakelijk voor problemen Heuvellandlijn

De fractie van de SP in Provinciale Staten wil dat de provincie Limburg spoorbeheerder Prorail aansprakelijk stelt voor de grote storing op het spoor tussen Heerlen en Maastricht. Door problemen met de wissels, seinen en overwegen rijden er al bijna een week geen treinen tussen Maastricht en Heerlen.

“Spoorbeheerder Prorail is verantwoordelijk voor beheer en onderhoud van de spoorlijn.” Aldus SP Statenlid Edwin Bus. “Dit betekent dat Prorail ook aansprakelijk moet worden gesteld voor de grote problemen op het Zuid-Limburgse spoor. Zowel vervoerder Veolia als de reizigers, moeten door Prorail worden gecompenseerd voor de problemen op de Heuvellandlijn.”

De SP heeft het provinciebestuur inmiddels opgeroepen om samen met Veolia Prorail aansprakelijk te stellen voor de problemen op het spoor. Daarnaast wil de SP weten wanneer er voor het laatst groot onderhoud was aan het spoor en het beveiligingssysteem van de Heuvellandlijn.