Grote meerderheid Staten achter SP motie voor steun Nedcar

13 november 2010

Grote meerderheid Staten achter SP motie voor steun Nedcar

Afgelopen vrijdag schaarden alle Limburgse Statenleden, met uitzondering van de VVD fractie, zich achter een SP motie voor steun aan Nedcar. Komende maanden neemt Mitsubishi, de eigenaar van de autofabriek een besluit over de toekomst van het bedrijf. De SP wil dat het provinciebestuur alles op alles zet om er voor te zorgen dat Mitsubishi ook de komende jaren auto’s bij Nedcar gaat produceren.

“Wanneer Mitsubishi besluit dat er geen modellen meer bij Nedcar worden geproduceerd, dan betekent dit een verlies van 10.000 banen. Veel toeleveringsbedrijven zijn immers ook afhankelijk van Nedcar. Als het aan de SP ligt reizen gedeputeerde Hessels en de Commissaris van de Koningin zo snel mogelijk naar Japan om te pleiten voor het open houden van de autofabriek in Born. Wij zijn geen voorstander van dienstreizen naar het verre buitenland, maar voor Nedcar maken wij een uitzondering.” Aldus SP fractievoorzitter Thijs Coppus.

De SP wil tevens dat er Limburg de ontwikkeling van elektrische auto’s ondersteund. Thijs Coppus: “Limburg en de regio’s om ons heen hebben relatief veel auto-industrie, we moeten hiervan gebruik maken door in samenwerking met universiteiten en bedrijven nieuwe duurzame technieken te ontwikkelen. Op deze manier kunnen we zowel de kennis, als de maakindustrie voor Limburg behouden.”