Stichting Popmuziek Limburg zet podia in de kou

29 oktober 2010

Stichting Popmuziek Limburg zet podia in de kou

Stichting Popmuziek Limburg is een door de provincie Limburg volledig gefinancierde organisatie met als doel de ondersteuning, ontwikkeling en stimulering van de popcultuur in Limburg. Enkele dagen geleden presenteerde Stichting Popmuziek Limburg (SPL) de data en locaties van de belangrijke Limburgse poptalentenjacht NU OF NOOIT 2011, waarvan de winnaar het prestigieuze Pinkpopfestival mag openen.

Tot grote verbazing van de SP heeft de door de provincie gesubsidieerde organisatie SPL na 21 jaar besloten de zes voorrondes niet te laten plaatsvinden op de kernpodia voor popmuziek in de steden Heerlen, Weert, Venlo en Sittard-Geleen maar gekozen voor lokale (horeca-) voorzieningen die niet behoren tot de gemeentelijke of provinciale basisinfrastructuur voor popmuziek zoals Perron 55 (Venlo), De Bosuil (Weert), De Nieuwe Nor (Heerlen) en Fenix (Sittard-Geleen), allen door de provincie Limburg erkende kernpodia popmuziek.

Deelnemende popbands (25) worden via NU OF NOOIT in de gelegenheid gesteld om een professioneel podium te betreden met optimale voorzieningen zoals een groot podiumoppervlakte, professioneel geluid & licht en optimale publieksvoorzieningen, enorme promotie voor de deelnemers en de promotie van de Limburgse popmuziek in het algemeen.

Daarnaast hebben alle bovengenoemde podia direct belang bij deze activiteit van SPL omdat dit beleidsmatig de aangewezen voorzieningen zijn die daarvoor gebouwd zijn met zowel gemeentelijke als provinciale subsidiegelden. Voor deze podia vormen de meestal uitverkochte NU OF NOOIT voorrondes een belangrijke omzet- en publieksfactor binnen de exploitatie van de kernpodia. NU OF NOOIT is immers de belangrijkste publieksactiviteit van SPL ter promotie van de popmuziek in Limburg.

Vijfentwintig jaar lang probeert de popsector erkenning te krijgen, voldoende en volwaardige middelen te genereren om deze belangrijke cultuurstroming voor jongeren en cultuurliefhebbers in Limburg tot bloei te laten komen. “Door deze onbegrijpelijke keuze slaat SPL de plank in de ogen van de SP flink mis en worden de inspanningen van decennia teniet gedaan. Mede vanuit de bezuinigingsplannen op kunst & cultuur van het nieuwe kabinet is dit een uitglijder van de eerste orde! De SP is van mening dat net zoals het LSO in een professionele en optimale omgeving behoort te spelen popbands de gelegenheid verdienen op een professioneel poppodium op te treden”: aldus SP woordvoerder Daan Prevoo.

De Statenfractie van de SP heeft gedeputeerde Wolfs schriftelijke vragen gesteld over het besluit van SPL. De SP hoopt dat het besluit van SPL kan worden teruggedraaid en dat de voorrondes alsnog op de daarvoor bestemde kernpodia plaatsvinden.