Mestregels: Handhaven en achterstand inhalen

6 augustus 2010

Mestregels: Handhaven en achterstand inhalen

Statenleden Rob Janssen en Peter Visser trekken bij de provincie aan de bel over de handhaving van mestregels. Volgens berichten in de media zou de provincie gebrekkig controleren en handhaven op de uitstoot van ammoniak in de natuurgebieden in en rondom De Peel.

In beschermde natuurgebieden hebben veehouderijen die mest uitstoten een vergunning nodig, maar de werkgroep ‘Behoud de Peel’ spreekt van tientallen overtredingen en wees de provincie meermaals op haar handhavingsplicht. Tot verbetering zou dat vooralsnog niet geleid hebben.

De SP wil nu weten hoe het zit en kaart de kwestie aan bij het provinciebestuur. “Als de constateringen van ‘Behoud de Peel’ kloppen, dan is ten eerste de vraag waarom de provincie niet of nauwelijks erop toeziet dat de mestregels nageleefd worden”, zeggen Visser en Janssen: “Ten tweede is het zaak dat de e.e.a. zo snel mogelijk op orde komt, en dat ook de achterstand in controle en handhaving ingehaald wordt.”