Gesponsorde achterkamers

28 augustus 2010

Gesponsorde achterkamers

Afgelopen donderdag was het voor de Limburgse bobo’s weer feest. Bestuurders van gemeenten en provincie konden op koste van parkeergigant Q-Park eten, drinken en vooral netwerken op het Vrijthof in Maastricht. Veilig afgeschermd van de gewone mensen werd er door de aanwezige CDA’ers, PvdA’ers en VVD’ers vooral gegniffeld over de opstelling van de gemeente Heerlen. Want al enkele maanden geleden had de gemeente Heerlen laten weten dat bestuurders van deze gemeente zich niet op kosten van het bedrijfsleven zouden laten fêteren.

Door Thijs Coppus, fractievoorzitter voor de SP in Provinciale Staten.

Volgens PvdA gedeputeerde Wolfs moeten politici ‘uit hun ivoren toren komen’ en kunnen ze best op kosten van Q-Park het glas heffen. Er moet immers worden genetwerkt en er moeten deals worden gesloten. En netwerken en deals sluiten doe je niet in het provinciehuis, op congressen en tijdens vergaderingen. Het echte werk vindt blijkbaar achter de schermen plaats, ver weg van de gewone mensen en ver weg van pottenkijkers. Voor gedeputeerde Wolfs is dit ‘uit de ivoren toren komen’. Voor mij is dit juist nog hoger in de ivoren toren klimmen.

De manier waarop veel Limburgse bestuurders denken over borrels en netwerkbijeenkomsten is te lichtvoetig. Ze vergeten dat hun geborrel en genetwerk niet controleerbaar is en het hierdoor volstrekt onduidelijk is wat er tijdens dit soort gesponsorde achterkamertjes overleggen wordt besproken. Het fiasco rondom Sporting Limburg liet zien hoe gevaarlijk het is om onduidelijke of informele toezeggingen te doen. De uitspraken die de commissaris van de koningin zou hebben gedaan waren voor zowel de Staten als de stuurgroep en de supporters niet controleerbaar.

De Limburgse politiek kampt al jaren met schandalen en heeft hierdoor een geloofwaardigheidsprobleem opgelopen. Het ophalen van de schouders terwijl een nieuw glas wijn wordt ingeschonken helpt niet. Het enige dat echt helpt is breken met het verleden en de samenleving dichter bij het provinciehuis en de gemeentehuizen te halen. Want voor de korte termijn tellen misschien alleen de resultaten, maar voor de lange termijn tellen houding, betrokkenheid en transparantie zeker net zo zwaar.