Gebiedsontwikkeling Midden-Limburg: Brussel in het klein

19 juli 2010

Gebiedsontwikkeling Midden-Limburg: Brussel in het klein

In de raadsvergadering van 14 juli sprak de raad over een bijdrage van circa € 40.000,- van de gemeente Weert aan de GOML. Uit de discussie bleek duidelijk dat datgene waar de SP bij de aanvang van dit GOML-'avontuur' voor heeft gewaarschuwd, werkelijkheid is geworden. Andere gemeentes en de provincie beslissen over de besteding van een deel van het Weerter belastinggeld. Een verkeerde weg voor samenwerking in Midden-Limburg vindt fractievoorzitter Herman Beuvens van de SP in Weert.

De Gebiedsontwikkeling Midden Limburg (GOML) is een samenwerkingsverband tussen 7 gemeentes in Midden-Limburg en de Provincie om projecten die voor de hele regio van belang zijn, te realiseren. Daarvoor is een subsidiepot in het leven geroepen die voor 50% wordt gevuld door de Provincie en voor 50% door de 7 gemeentes. Afgesproken is ook dat projecten die hieruit worden betaald door alle deelnemers moeten worden goedgekeurd. Uiteindelijk gaat het hier om besteding van gemeentelijk belastinggeld en daarover gaan de gemeenteraden. De wethouder van financiën heeft destijds op verzoek van de SP de raad nog eens zeer uitdrukkelijk verzekerd: 'er gaat geen cent Weerter belastinggeld naar de GOML als er projecten op de lijst staan waar wij het niet mee eens zijn'.

Maar nu de praktijk!...

In de lijst van nieuwe projecten die uit de GOML-pot zouden moeten worden betaald staat nu ook het onderzoek naar de MER (Milieu effect rapportage) voor de N280, de provinciale weg tussen Weert en Roermond. In december 2009, precies 7 maanden en 7 dagen geleden, heeft de Weerter gemeenteraad unaniem gezegd dat, omdat de N280 een provinciale weg is de Provincie dan ook verantwoordelijk voor alles wat deze weg betreft dus ook een MER onderzoek naar een nieuwe trace voor de N280. Maar tussen mooie en stevig uitspraken enerzijds en als puntje bij paaltje komt de rug rechthouden anderzijds, gaapt een grote kloof.

Alle fracties in de gemeenteraad, met uitzondering van de SP en D66 vonden dat we toch maar in moesten stemmen met deze lijst met nieuwe projecten en de betaling aan de GOML. Men is bang dat als we nu, tegen de zin van de andere deelnemer, hier niet zouden mee instemmen, toekomstige Weerter projecten wel eens geen GOML subsidie zouden kunnen krijgen. Zwakke knieën dus.

Hiermee is datgene gebeurd waar de fractie van de SP in het allereerste begin van het GOML-verhaal tegen heeft gewaarschuwd. Andere gemeentes en de provincie gaan beslissen over de besteding van een deel van het Weerter belastinggeld. Wij vinden en blijven vinden dat de gemeenteraad van Weert de enige democratische instantie die kan en mag beslissen over hoe en waaraan dit belastinggeld wordt besteed. Een gemeenteraad heeft zich door deze beslissing laten overrulen, zet zichzelf dus in de praktijk buitenspel. Iets wat we op landelijk niveau in de verhouding Nederland – EU / Brussel ook al hebben gezien. Een ondemocratisch clubje beslist in achterkamertjes over de toekomst van Midden-Limburg. Daarmee is de Gebiedsontwikkelling Midden-Limburg verworden tot Brussel in het klein.

Herman Beuvens is fractievoorzitter voor de SP in de gemeenteraad van Weert.