Oproep aan PvdA: geen woorden maar daden

24 mei 2010

Oproep aan PvdA: geen woorden maar daden

Afgelopen vrijdag werd er in Provinciale Staten gesproken over het terugdringen van de uitstoot van CO2 in Limburg. Aanleiding hiervoor was een motie van de Partij voor de Dieren. De gehele linkse oppositie schaarde zich achter de motie die opriep om (conform landelijke en Europese afspraken) de uitstoot van koolstofdioxine in Limburg de komende jaren met 30% te verminderen. Alleen CDA, VVD en PvdA steunden de motie niet.

Volgens de PvdA was de oproep om werk te maken van de vermindering van de uitstoot van CO2 “symboolpolitiek”. Bovendien had de partij een dag eerder al de aandacht gevestigd op een door de politiek geïnitieerd burgerinitiatief voor meer duurzame energie.

SP fractievoorzitter Thijs Coppus: "Het initiatief wordt niet door de SP ondersteund omdat het vooral lijkt te draaien om het oppoetsen van het groene imago van CDA, VVD en PvdA. Bij het werken aan alternatieven voor fossiele energiebronnen en een duurzame oplossing voor de uitstoot van broeikasgassen gaat het niet om woorden, maar om daden. En dit is nou net het probleem van de Limburgse PvdA. Vlak voor de verkiezingen wordt er snel even een briefje geschreven waarin Gedeputeerde Staten wordt gevraagd om werk te maken van ‘duurzame ontwikkeling’. Ik zou hier geen moeite mee hebben wanneer de PvdA in Provinciale Staten de afgelopen jaren groene voorstellen op het gebied van landbouw, energie en duurzaamheid had ondersteund, maar het tegendeel is waar. De afgelopen jaren heeft de PvdA nooit voorstellen van de SP of andere oppositiepartijen ondersteund op het gebied van duurzame ontwikkeling."

Een overzicht van voorstellen op het gebied van duurzame ontwikkeling die de SP (vaak samen met andere progressieve partijen) in 2009 heeft ingediend:

-De vestiging van milieuvervuilende bedrijven bij Maastricht Aachen Airport tegen gaan. PvdA: tegen.

-100% duurzaam inkopen vanaf 2011. PvdA: tegen.

-Duurzame groene verbinding tussen Brommèr en Reulsberg (Horst aan de Maas). PvdA: tegen.

-Vergroten afstand tussen kippen- en varkenstallen in Klavertje 4. PvdA: tegen.

-50.000.000 euro voor duurzame woningen in de Parkstad. PvdA: tegen.

-Duidelijkere omschrijving begrip Cradle to Cradle. PvdA: tegen.

-Meer ruimte voor grondgebonden landbouw in Klavertje 4. PvdA: tegen.

-Maximale grootte nieuwe veehouderijen beperken. PvdA: tegen.

-Limburg proeftuin duurzame landbouw. PvdA: tegen.

-Buitenring Parkstad 2-baans en meer ruimte voor nieuw OV. PvdA: tegen.

-15.000.000 euro extra voor treinverkeer in Limburg. PvdA: tegen.

-30.000.000 euro voor een nieuw duurzaam energiebedrijf. PvdA: tegen.

-Woningen massaal uitrusten met zonnepanelen, wkk’s en regenwateropvang. PvdA: tegen.

"Voorstellen - uiteraard onderbouwd en met financiële dekking - om de bouw van nieuwe megastallen tegen te gaan, natuur te versterken en om gebruik en ontwikkeling van duurzame energie-opwekkers te stimuleren werden stuk voor stuk afgewezen door de PvdA. Het zou mooi zijn als we de PvdA nou eens een keer echt aan onze zijde zouden vinden. Aan dit soort verkiezingspraatjes heeft de Limburgse bevolking helemaal niks." Aldus Thijs Coppus.