De krimp als groene kans

31 mei 2010

De krimp als groene kans

De komende jaren neemt de Limburgse bevolking af. Hierdoor dreigen dorpen en buurten leeg te lopen en voorzieningen te verdwijnen. Terwijl in Zuid-Limburg al jaren wordt gewerkt aan het bestrijden van de gevolgen van de bevolkingskrimp, ontbreekt het in het noorden van de provincie aan goede plannen en een gezamenlijke visie.

Veel politici en bestuurders willen niks weten van een bevolkingsafname en gaan gewoon op oude voet verder of nemen draconische maatregelen zoals het op voorhand sluiten van scholen in buurten en dorpen. Deze bestuurders kijken enkel getalsmatig naar de krimp: minder inwoners betekent minder inkomsten en minder nieuwe woningen en bedrijven.

Gelukkig is de toekomst niet zo somber als sommigen willen doen geloven. Een afnemende bevolking biedt ook kansen: er komen meer woningen beschikbaar voor starters, er komt meer ruimte voor groen en verkeersproblemen zullen afnemen. Bovendien kunnen de veranderingen worden aangegrepen om stappen te zetten naar een vergroening van de economie en grootschalig gebruik van duurzame energie.

De krimp heeft gevolgen voor de woningvoorraad. Door de bestaande voorraad de komende jaren te renoveren en uit te rusten met zonnecellen, warmte kracht koppelingen (kleine energiecentrales) en regenwateropvang, wordt er flink geïnvesteerd in (bijna) afgeschreven woningen en ontstaan er groene dorpen en buurten.

Minder inwoners betekent ook minder werknemers. In plaats van massaal goedkope arbeidskrachten aan te trekken om ze te laten werken in megastallen, megakassen en megaloodsen, moet Limburg zich richten op kwaliteit, innovatie en duurzaamheid. Producenten van elektrische auto’s en zonnecellen krijgen ruim baan. Hetzelfde geldt voor boerenbedrijven die zich richten op duurzame en grondgebonden landbouw.

De krimp zal niet tot rampen leiden. Het uitblijven van duidelijke keuzes wel. Daarom is het belangrijk om nu lef te tonen en te kiezen voor een groene toekomst voor Limburg.