SP zeer kritisch over extra subsidie Limburgs Symfonie Orkest

11 april 2010

SP zeer kritisch over extra subsidie Limburgs Symfonie Orkest

Het LSO - het Limburgs Symfonie Orkest - kan tot en met 2012 rekenen op bijna 1 miljoen euro extra subsidie van de provincie. Het gaat om een eenmalige bijdrage om de kosten van een reorganisatie op te vangen en van de viering van het 125-jarig jubileum in 2008 voor een totaalbedrag van 340.000 euro.

In de statencommissievergadering van vrijdag 9 april wilde de SP een besluit daarover uitstellen. De SP onthulde dat de voormalige voorzitter van de Vrienden van het LSO aangifte tegen het oude bestuur en directie heeft gedaan vanwege vermeende malversaties. Maar de andere partijen vonden dat een zaak van justitie en niet van de politiek.

De SP stelde al eerder kritische vragen over het verzoek van jet LSO voor een extra subsidie nadat bleek dat er een tekort van circa 800.000 euro was. De oorzaken werden echter nooit kritisch bekeken. De SP is dan ook verbaasd dat gedeputeerde Wolfs een extra subsidie van 500.000 euro toezegde boven op de reeds vastgesteld subsidie. Dit terwijl er tal van subsidieaanvragen van andere cultuurmakers werden afgewezen. Deze gulle daad van het college van GS wordt enkel door de SP en VVD bekritiseerd. De overige fracties steunen de extra subsidie.

Volgens SP woordvoerder Daan Prevoo lijkt het dat er meer aan de hand is. Hij stelt de vraag hoe het mogelijk is dat een professionele raad van bestuur en directie een schuld van 800.000 euro kunnen veroorzaken. “Het heeft alle schijn van mismanagement dat nu door gedeputeerde Wolfs wordt weggepoetst”. Aldus Daan Prevo. “Uit gesprekken met intimi van het LSO krijg ik stellig de indruk dat er veel is misgegaan en dat er wordt op z’n minst de schijn gewekt dat er scheutig en ondoordacht met subsidiegelden en sponsorgeld is omgesprongen”.

Door dit gigantische tekort was onder meer een reorganisatie nodig die leidde tot het ontslag van een aantal medewerkers. Het toenmalige bestuur en directeur die verantwoordelijk zijn voor deze puinhoop zijn inmiddels vertrokken. Opzienbarend is ook het feit dat het door Onderzoeksbureau Berenschot uitgebrachte rapport niet mocht worden gebruikt. Dit vertrouwelijke rapport was ‘per ongeluk’ naar de Statenleden verzonden. Hierin staan ondermeer de oorzaken genoemd die hebben geleid tot deze malaise.

Enkel de aanbevelingen mochten ter vergadering worden behandeld. “Het is bizar dat je weet krigt van de puinhoop bij het LSO en wie daar verantwoordelijk voor is. Het wordt echter vakkundig buiten de discussie gehouden”: aldus Prevoo. De SP vindt het een opmerkelijke gang van zaken waar weinig vraagtekens bij worden geplaatst. Het feit dat een nauw bij het LSO betrokken ex-bestuurslid van de Vrienden van het LSO een aangifte heeft gedaan wegens malversaties is voor de SP aanleiding om dit verder te onderzoeken.

Het gaat de SP niet over de culturele positie en waarde van het LSO noch de rol van de huidige directie. Het gaat vooral om mogelijke verspilling van belastinggeld waarmee tal van culturele organisaties blij mee zouden zijn.