Meer grip nodig op natuurcompensatie

28 maart 2010

Meer grip nodig op natuurcompensatie

Afgelopen vrijdag werd in Provinciale Staten gesproken over de manier waarop de provincie Limburg nieuwe compenserende natuur aanlegt. Naar aanleiding van een rapport van de rekenkamer, die concludeerde dat natuurcompensatie bij bouwprojecten slecht wordt uitgevoerd, kwam gedeputeerde Driessen met een voorstel voor meer monitoring van natuurcompensatie te ondernemen. Met dit systeem wil de provincie beter inzichtelijk krijgen waar wel en waar niet wordt gecompenseerd.

SP Statenlid Peter Visser: "Het is goed dat de gedeputeerde met een plan komt, maar wat ons betreft moet de provincie nu doorpakken. De SP wil dat er voordat er wordt gebouwd duidelijkheid is over manier waarop natuur wordt gecompenseerd. Daarnaast willen wij dat de provincie ook zelf in actie kan komen en dat hier geld voor wordt vrijgemaakt. Heel normale afspraken maar het provinciebestuur ziet meer in 'onderling vertrouwen tussen provincie en uitvoerende partners', voor de SP is dat vertrouwen geschonden, daarom moet de provincie meer middelen krijgen om juist meer druk uit te oefenen.

Op deze manier vraag je om nieuwe problemen. Het lijkt een beetje op het volgende voorbeeld: Je rijdt met je auto 200 kilometer per uur door een woonwijk. Je wordt aangehouden door de politie maar die zegt: 'als je beloofd dit niet meer te doen dan mag je gewoon doorrijden. Wat de SP fractie betreft kan dat niet. Natuurlijk kijken we niet op een kilometertje of in dit geval op een vierkante metertje, maar als je op deze manier met natuurcompensatie omgaat dan verdien je twee rode kaarten. De SP fractie zal blijven streven naar strakke handhaving van de uitvoering."