Meer controle op uitvoering ruimte voor ruimte regeling

10 maart 2010

Meer controle op uitvoering ruimte voor ruimte regeling

Enkele weken geleden heeft de SP in Provinciale Staten vragen gesteld over de uitvoering van de Ruimte voor Ruimte regeling. Directe aanleiding hiervoor was een geval in Horst aan de Maas, waar een inwoner van Melderslo, die in het kader van Ruimte voor Ruimte een woning had gekocht, van de rechter geen bijdrage hoefde te betalen voor de sloop van stallen. Deze rechtelijke uitspraak kan grote gevolgen voor andere gemeenten hebben.

Inmiddels zijn de antwoorden van Gedeputeerde Staten binnen. Uit de beantwoording blijkt dat meerdere Limburgse gemeenten dezelfde constructie als de gemeente Horst aan de Maas hebben gekozen. Particuliere bouwers, konden op eigen grond een Ruimte voor Ruimte woning bouwen. De gemeenten zijn destijds door de provincie op de risico’s gewezen.

Uit de antwoorden van Gedeputeerde Staten wordt niet duidelijk welke gemeenten hebben gekozen voor dezelfde constructie als Horst aan de Maas. "Ook gaat het provinciebestuur niet in op de vraag of de ambtenaren van de provincie ook om advies is gevraagd. De komende weken gaan wij deze zaken aan de orde stellen om ook op deze vragen antwoord te krijgen. Voor de SP is duidelijk dat er veel meer controle moet komen opt de uitvoering van de Ruimte voor Ruimte regeling. Ook nu Rabo Vastgoed verantwoordelijk is voor de uitvoering van deze regeling." Aldus SP Statenlid Thijs Coppus.

Op dit moment doet de rekenkamer onderzoek naar de uitvoering van de Ruimte voor Ruimte regeling. Naar aanleiding van de uitkomst van het onderzoek, zal er een nieuwe discussie over deze regeling plaats vinden.