Invloed kopen

10 februari 2010

Invloed kopen

Het Limburgs provinciebestuur is als de dood omvangrijke bezuinigingen op het provinciefonds en het afromen van rijke provincies. Volgens gedeputeerde Hessels gaat er Limburgs geld naar provincies in het westen die ‘domme fouten’ hebben gemaakt door hun geld in IJsland hebben belegd. Gedeputeerde Driessen spreekt zelfs over ‘meer dan diefstal’.

Je zou bijna denken dat we terug zijn in de 19e eeuw en dat Limburg weer is gedegradeerd tot een wingewest van het koninkrijk. Gelukkig is de werkelijkheid anders dan Gedeputeerde Staten willen doen geloven. Duidelijk is dat snijden in eigen vlees erg veel pijn doet.

De voorgenomen bezuinigingen op de provincies komen niet uit de lucht vallen. Veel provincies zijn erg rijk en hebben de afgelopen jaren steeds meer taken naar zich toegetrokken. Terwijl gemeenten in een steeds lastigere financiële positie komen, hebben provincies genoeg geld.
Ook het voornemen om rijke provincies af te romen komt niet onverwacht. Al tijdens de discussie over de verkoop van Essent waarschuwde minister Bos dat de provincies zich niet rijk moesten rekenen. De provincie Limburg heeft meer dan een miljard euro op haar rekening, maar heeft alle zeggenschap over de productie van energie verloren.

Bestuurders die dachten dat ze met de verkoop van Essent even lekker konden cashen, komen van een koude kermis thuis. En terecht. Want de provincie Limburg gedraagt zich als een investeerder die invloed koopt. Als er bezuinigd moet worden, dan moet dit juist bij de provincies gebeuren. Maar wel onder de voorwaarde dat de gemeenten hierdoor meer geld krijgen.

Grote problemen zoals de bevolkingskrimp moeten uiteraard goed kunnen worden opgepakt. Ook als de provincie Limburg straks minder geld in kas heeft, dan zal de provincie de gevolgen van de bevolkingskrimp op kunnen vangen. Maar er moeten dan wel keuzes worden gemaakt. En hier zit voor Gedeputeerde Staten het probleem: men wil liever geen keuzes maken.

De manier waarop Gedeputeerde Staten zich in deze discussie opstellen is erg onbehoorlijk. Door met flauwe verhalen te komen over Limburgs geld dat in ‘Holland’ over de balk wordt gesmeten, leveren Driessen en Hessels een zeer slechte bijdrage aan de discussie over de bezuinigingen op de provincies en het debat over de toekomst van de provincies.

Een ingekorte versie van dit opinieartikel dat is geschreven door Thijs Coppus, verscheen vandaag in Dagblad de Limburg en het Limburgs Dagblad.