De Meer groen

23 november 2009

De Meer groen

Vorig jaar heeft een meerderheid van Provinciale Staten besloten dat distributiebedrijf Edco mag gaan bouwen in landbouwgebied de Meer, tussen de gemeenten Roermond en Roerdalen. Met een wijziging van het streekplan (Provinciaal Omgevingsplan Limburg) kreeg Edco het alleenrecht om in het gebied te bouwen.

Een jaar later werd duidelijk dat Edco niet naar de Meer komt. Voor SP, PvdA, GroenLinks, Partij voor de Dieren en SPD was dit aanleiding om een initiatiefvoorstel te schrijven om de POL-wijziging terug te draaien. Dit voorstel werd afgelopen vrijdag in Provinciale Staten besproken.

Peter Visser, SP Statenlid en een van de initiatiefnemers, kijkt met gemengde gevoelens terug op de vergadering. “Helaas heeft een meerderheid van CDA, VVD, D'66 en PNL het voorstel verworpen. Volgens deze partijen moeten de gemeenten Roermond en Roerdalen eerst met elkaar in gesprek om een gezamenlijke regionale agenda op te stellen. Wij vragen ons af wat hier achter zit en krijgen de indruk dat de gemeente Roermond de Meer als stok achter de deur gebruikt om op deze manier zaken gedaan te krijgen. De Meer staat op zich zelf en heeft weinig te maken met andere zaken die in de omgeving spelen. Hier hebben de Staten vorig jaar bewust voor gekozen.”

Op verzoek van CDA en VVD komt gedeputeerde Driessen binnen een aantal maanden met een nieuw voorstel voor de Meer. Uitgangspunt hierbij is dat de Meer open blijft. “Toch zijn wij niet tevreden.” Aldus Peter Visser. “De kans is groot dat de gemeente Roermond de Meer los laat op voorwaarde dat er op andere plekken mag worden gebouwd. De Staten laten zich op deze manier het mes op de keel zetten, dit is een slechte zaak.”